WordPress není zadarmo

Když potřebujete nový web, patrně vás napadne, že WordPress je skvělé řešení. Samotný redakční systém sice nic nestojí, ale pokud to myslíte s webem vážně a má být kvalitní podporou pro vaše podnikání, existuje několik souvisejících nákladů, bez kterých se neobejdete.

zlatý člun na moři

Ono se řekne „webové stránky“

Jako příklad si uvedeme malý firemní web, který má sloužit jako prezentace firmy. Než se pustíme do samotného WordPressu, musíme si zřídit doménu a hosting. Je to naprostý základ, bez kterého nemá další tvorba webu smysl. Doménu a hosting si můžete zařídit u kteréhokoliv poskytovatele a cena se pohybuje od 30 Kč do 200 Kč.

Volba názvu domény je čistě ve vaší režii (u profi webu neméně důležitá část, ale tomuto tématu se článek nevěnuje). Jelikož se jedná o menší firemní web, nebude potřeba příliš výkonný hosting – postačí úplně základní balíček, který nabízí téměř každý hosting, třeba Český hosting si s WordPressem rozumí skvěle.

Poté následuje instalace a nastavení WordPressu na hostingu, jejíž součástí je i instalace a nastavení nezbytných pluginů jako iThemes Security či SEO Yoast, které jsou v základních verzích zdarma, ale s rozšířenými funkcemi jsou již placené. Dalším krokem je výběr šablony – např. GeneratePress, která je v základu zdarma, více možností jí dává placený plugin GP Premium.

Ilustrativní ikona

Pomůžeme vám s výběrem vhodné domény, hostingu nebo šablony na základě vašich konkrétních požadavků. Výběr správných součástí je pro další provoz klíčový. Dokážeme porovnat různé varianty jak z hlediska vstupních a provozních nákladů, tak dlouhodobých přínosů.

Co je potřeba zahrnout do nákladů

Shrňme si, co je tedy potřeba zahrnout do finální ceny WordPress webu:

  • doména a hosting
  • šablona (prémiová, zdarma, na míru)
  • prémiové pluginy (licence, rozšíření funkcí)
  • hodinová sazba správce, který zajistí aktualizace a zálohy
  • cena za další práce dle potřeby (např. dodatečné úpravy šablony)
  • reklamní kampaně a propagace
  • poplatky za platební bránu (zpravidla pro e-shop)
  • externí software

Bavíme se zde přitom o malém webu, kde neprobíhá vývoj na míru a jde o nízkonákladové řešení.

Doména a hosting

Cena za české domény se pohybují od 150 Kč do cca 300 Kč. Doména COM vás vyjde kolem 200 Kč. Cena hostingu se pohybuje v rozmezí 360–1200 Kč/rok.

Určitě není vhodné volit ihned nejlevnější variantu hostingu, ale poraďte se s odborníkem, který se na trhu orientuje (třeba s námi). Pokud provozujete nebo chcete provozovat internetový obchod, bude třeba řešit výkonnější hosting než pro menší firemní prezentaci. U hostingu je třeba klást důraz na jejich spolehlivost, kvalitu služeb, zákaznickou podporu, rychlost a v neposlední řadě i zavádění nových technologií (dříve např. http/2, dnes nejnovější verze PHP nebo SSD úložiště apod.).

Šablona

Při výběru šablony je dobré dbát na to, aby co nejvíce vyhovovala vašim požadavkům a nebylo potřeba pozdějších zásahů a úprav na míru. Měli byste také zvážit, zda je nutné vyvíjet šablonu na míru, nebo vám bude vyhovovat prémiová (placená) šablona.

Na WordPress existuje opravdu velké množství hotových šablon, které se pohybují mezi 20 a 70 dolary. Jedná se o daleko lacinější variantu než výroba šablony na míru, která se pak pohybuje v desítkách tisíc korun. Ale nastavení koupené šablony není legrace a je běžné, že na tuto práci využijete práce profesionálů. Ostatně nastavení šablony vzhledu je jednou z našich dovedností.

Třetí možností jsou šablony zdarma. Tyto šablony mají méně možností přizpůsobení, nemáte k nim podporu a obvykle bývají příliš jednoduché. Neobsahují předpřipravené komponenty a někdy se stane, že zastarají. Mnohé to ale dovedou vyvážit svou jednoduchostí. Pokud šablona obsahuje dva slidery a 60 připravených vzhledů, není to vždy přednost!

Prémiové pluginy

Na WordPress existuje velké množství neplacených pluginů. Jsou mezi nimi kvalitní i nekvalitní  a při výběru se řiďte názory jiných uživatelů. Mnoho z pluginů má také placené varianty, které mají funkce nebo služby navíc. Ceny se opět pohybují od několika set korun až po několik tisíc. Jako příklad uvádíme SEO plugin od Yoast nebo iThemes Security, bez kterých se žádný web na WordPresssu neobejde, ale tyto pluginy stačí používat v bezplatných verzích. Naopak pro WooCommerce je lepší plugin koupit, protože bezplatné varianty nestačí.

Cena správce WordPress webu

Od určité velikosti webu je třeba spolupracovat s někým, kdo je schopen váš web aktivně spravovat a vylepšovat. Správce se postará o zálohy webu, jeho zabezpečení, aktualizace systému a pluginů, potřebné úpravy šablony a je schopen reagovat na vaše požadavky. Navíc se také sám aktivně podílí na vylepšování webu doporučováním nových technologií a postupů. Jako jeden z mnoha příkladů může sloužit převod webu na HTTPS, který je pro weby již nutností. Hodinové sazby správců se pohybují od několika set korun až po několik tisíc měsíčně.

Ilustrativní ikona

Měsíční správa WordPress webu je naší hlavní službou, podívejte se, co všechno obnáší a jaký pro vás bude mít přínos. Není dobré na údržbu webu rezignovat.

Co obsahuje správa webu  

Cena za další práce

Do této části spadají hlavně práce copywritera, grafika a dalších lidí, kteří se přímo podílí na chodu a rozvoji webu. Případně sem lze započítat nestandardní požadavky, které se běžně na WordPressových webech nedělají. Každý zákazník má samozřejmě své specifické požadavky.

Reklamní kampaně a propagace

Nedílnou součástí dobře fungujícího webu je i jeho propagace. Její cena se bude lišit dle konkrétní kampaně a jejího cílení. Orientačně se jedná o tisíce korun měsíčně. Započítáváme sem práci marketéra a cenu jednotlivých kampaní (Facebook, Google, Seznam atd.). Správce webu se pak může postarat o nasazení různých reklamních bannerů nebo měřicích a statistických kódů. V praxi se může jednat např. o nasazení pluginu pro GTM, případně zásahy do kódu šablony, pokud tuto možnost šablona nabízí. Prémiové šablony tuto možnost většinou obsahují.

Víte, kolik služeb od Googlu můžete pro svůj web využít? Je jich docela dost: přečtete si článek služby od Googlu pro váš web.

Poplatky za platební bránu

Poplatky za platební bránu řeší hlavně internetové obchody.  Liší se v závislosti na poskytovateli služeb. Těch je v dnešní době velké množství (GoPay, PayU, ComGate, Pays a platební brány jednotlivých bank, přečtěte si přehled platebních bran pro WordPress).

K tomu je nutné připočítat práci správce při nasazování platební brány a cenu samotného pluginu, který se pohybuje od několika set korun až po několik tisíc.

Externí software

Sem lze započítat licence za účetní software, fakturační systém apod. V závislosti na tom, jaké požadavky budete na web mít. Opět je potřeba počítat s prací správce při propojování softwaru s webem, případně s placenou licencí pluginu.

Cena za web: Není to taková legrace

Pokud jste dočetli až sem, je vám jasné, že postavit web na WordPressu neznamená, že vás to nebude nic stát. Počáteční investice do malého webu, který jsme zmiňovali na začátku, se pohybuje v řádech tisíců korun. My jsme se v článku soustředili zejména na technickou stránku věci, ale web je třeba naplnit i texty a někdy i originální grafikou. Obojí jsou samostatné disciplíny, které mohou rozpočet na web navýšit o další tisíce.