Časté WordPress otázky a odpovědi

Kladete si otázky, které vám připadají hloupé? Nebojte, nejsou, žádná otázka není hloupá. Navíc je to dokladem, že odpovědi se těžce hledají. Tak jsme se pokusili ty nejčastější sepsat. A budeme je doplňovat.

Komu patří WordPress, kam můžu zavolat?

WordPress je volně šiřitelný software. Takového softwaru je plno, možná znáte kancelářský balík LibreOffice nebo třeba prohlížeč Firefox. Jejich vývoj zaštiťuje nějaký subjekt, obvykle nadace (neziskovka). Obvykle bývají v USA. Asi tušíte, že tam se obvykle nevolá. Ono by to asi šlo, ale odmítnou vás, protože software jim nepatří, „pouze“ hlídají ochranné známky (proto žádná firma jménem WordPress neexistuje a existovat nemůže), udržují infrastrukturu potřebnou k vývoji (servery, weby, technologie), udržují partnerství s jinými subjekty a starají se o komunitu vývojářů.

Ano, to slovo je komunita.

Komunita vývojářů, komunita uživatelů. Někdy je malá, jindy velká; někdy je rozvolněná, jindy úzce stmelená. To komunita je tím, kdo vyrábí, testuje, rozšiřuje a používá WordPress. Jsme to my. Ano, vy také, pokud se cítíte být fanouškem a uživatelem WordPressu.

A komu můžete zavolat, aby vám pomohl? No komunitě, resp. nějaké členovi, uživateli, fanouškovi, který WordPress používá a je ochotný vám pomoct. A protože není zakázáno nechat si za pomoc zaplatit (naopak, je to podporováno), můžete si najít firmu, která vám vaše přání splní za peníze.

Jestli chcete pomoct bezplatně, nebo platně, je na vás. To patří k používání volně šiřitelného softwaru.

Kde náš web hostuje, kdo se něj stará?

WordPress je software, který se musí někde nainstalovat, aby mohl fungovat. Potřebujete k tomu webový hosting (čili server), na něm software jako webový server Apache/Nginx, databázi MySQL/MariaDB a programovací jazyk PHP. Dále prostor na disku (stále na hostingu) a výkon procesorů – a samozřejmě spojení do internetu. Tohle všechno a spoustu služeb nabízejí webhostingy.

Webhostingové firmy jsou rozšířenou formou podnikání v online světě – máme jich v Česku opravdu hodně. Používat samozřejmě můžete hosting v jiné zemi na Slovensku, v Německu, kdekoliv v EU, ve Velké Británii nebo v USA. Záleží na tom, jaké máte požadavky a která nabídka vám vyhovuje. Taková firma se stará o to, že váš web žije a funguje v online prostředí internetu.

Zjistit, kde je váš hosting provozovaný, nemusí být vždy úplně snadné. Každá doména má doménové záznamy, které obsahují informace důležité pro fungování celého webu. Odkaz na hosting je jedním z klíčových záznamů. Odkaz je ale uveden ve formě číselné IP adresy, tzn. že nelze snadno určit, kde se daný cílový server nachází. Navíc – ani tato informace není vždy veřejná.

Dotazy na doménu se provádějí pomocí tzv. WHOIS nástroje, jak název napovídá, jde o dotaz do rejstříku domén s cílem zjistit co nejvíc informací o doméně (nikoliv webu!). Oficiální český nástroj od národního správce CZ.NIC u většiny webů nezobrazuje v podstatě žádné relevantní informace, které by pomohly s identifikací hostingu. Zkuste tedy použít jiný nástroj, např. IP location Finder, který čerpá data ze stejného zdroje, ale kombinuje je s jinými, takže nakonec můžete narazit na informace o A záznamu, což je ona IP adresa. Tento nástroj se vám pokusí zjistit, kdo je poskytovatelem hostingu – ISP. Použije k tomu více služeb, takže správná odpověď je velmi pravděpodobná.

najit hosting
Výsledky hledání Kde webhosting můj?

Ještě je nutné upozornit na to, že firmy na trhu jsou ve vzájemně propojené struktuře, kterou je třeba zohlednit. Pokud hostujete web u malého ISP, pravděpodobně si infrastrukturu nakupuje u většího ISP (registrátora). Takže sice ve výsledcích můžete vidět, že

  1. ISP je možná SuperHosting.cz, ale ten neposkytuje služby koncovým zákazníkům, tedy nenabízí hosting pro WordPress. Pronajímá jiným firmám servery a celé kusy . infrastruktury.
  2. Dalším výsledkem je IT host.cz, což je vaše webhostingová firma, ale možná vám to stále nic neříká, protože…
  3. Obchodní značka hostingu může být nakonec ještě jiná, v tomto případě WPHosting.cz

A teprve tam najdete telefon, kam se dá zavolat. Většinou.

No, není to vždycky jednoduché 🙂

Jak smazat cache prohlížeče

Cache je vyrovnávací mezipaměť. Používá se všude, kde to má význam – na různých místech na serveru a také v prohlížeči. Obsah, který se často nemění, se připraví do mezipaměti, která ho prak rychle pošle. Nemusí se pokaždé čekat, než se obsah sestaví, protože už vytvořený je.

Jenomže někdy to vadí. „Vadí“ je slabé slovo; dovede to člověka rozpálit do ruda nebo běla. Cache funguje tak dobře, že se aktualizovaný obsah stránky ne a ne zobrazit. Pak je potřeba cache smazat ručně a nečekat, až to udělá prohlížeč automaticky (což někdy provádí po velmi dlouhé době).

  1. Stiskněte F12. Zobrazí se nástroj pro vývojáře.
  2. Na kartě Síť/Network zatrhněte přepínač Disable cache/Zakázat cache.
  3. Stiskněte Ctrl-r, aby se stránka kompletně načetla ze serveru včetně všech součástí.
  4. Opět stiskněte F12, nástroje zmizí a cache je pro tento web vyprázdněná.
smazat cache
Smazat cache pro aktuální web

Pozor – toto je něco jiného, než vymazání historie prohlížeče. To samozřejmě také může pomoct, ale bohužel tím smažete i data, která by se mohla hodit. Navíc je zde nevhodné časové rozlišení – může se stát, že v paměti i tak zůstanou některá data, nebo přijdete o všechno. Ani historie prohlížení, ani cookies nemají přímý vliv na funkčnost nebo obsah cache.

vymazat udaje prohlizeni
Smazání cache tímto způsobem nepomůže vždy

Jak resetovat heslo

Heslo byste si měli čas od času změnit a mělo by být silné. Jistě znáte historku o hieroglyfech, upířích zubech a kapce krve jednorožce. Tak to úplně potřeba není, ale heslo nemá být nikde napsané, buď si ho pamatujte, nebo používejte klíčenku, tzn. program, který hesla doplňuje automaticky. Více třeba v tomto článku o tom, jak vytvořit silné heslo.

Většina webů na WordPressu má dostupnou adresu /wp-login.php; ona jde skrýt, ale je to spíše občasná technika. Na této adrese najdete odkaz, na formulář. V něm vyplníte svůj e-mail nebo jméno, které máte na webu registrované. Pokud je zadané správně, dorazí vám na e-mail zpráva.

Ve zprávě najdete odkaz na resetování hesla. Heslo samotné vám nikdy e-mailem nepřijde! Jakmile na odkaz kliknete, opět se zobrazí formulář, v něm najdete návrh silného hesla, který můžete změnit. Uložte formulář a heslo si uložte do klíčenky (pokud ji máte správně nastavenou, uloží se samo). Příště vás odemčená klíčenka přihlásí sama.

Ukládat hesla přímo v prohlížeči? Dnes se to již nedoporučuje, není to příliš bezpečné. Použijte klíčenku, která hesla ukládá do trezoru, ten je zabezpečený šifrováním. V prohlížeči je vše dostupné jakékoliv stránce.

Jak se přihlásit v zahraničí

Proč se nejde v zahraničí dostat do administrace WordPressu? Napíše to třeba “Zakazan pristup mimo SK a CZ. skrze .htaccess povolte svou IP”.

Tento příklad se týká přístupu ze zahraničí na WPHosting.cz. Předpokladem v tomto případě je, že na web se přihlašují uživatelé pouze v ČR nebo SR. Ostatní země jsou zakázané, čímž se omezí možné útoky a pokusy o přihlášení. Pokud jste ale na výletě a chce publikovat na webu fotostory, je v tomto případě nutné do souboru .htaccess, který se nachází na FTP, doplnit kód, který vám přístup odemkne. Na ukázce vidíte povolení přístupu z Itálie, Spojeného království a Německa.

<IfModule mod_geoip.c>
  <FilesMatch "wp-login.php">
    SetEnvIf GEOIP_COUNTRY_CODE IT AllowCountry
    SetEnvIf GEOIP_COUNTRY_CODE UK AllowCountry
    SetEnvIf GEOIP_COUNTRY_CODE GE AllowCountry
    Require all denied
    Require env AllowCountry
  </FilesMatch>
</IfModule>

Různé hostingy používají různé metody, někdy se zobrazí okno, které po vás chce jméno a heslo – asi vás překvapí, uvidíte ho poprvé. Nezadávejte jméno a heslo do WordPressu! Jde o nějaké symbolické hodnoty, jako např. „bb“ a „bb“ v případě BlueBoardu. Pokud vás takové okno překvapí a jste v zahraničí, nejprve googlete „prihlaseni v zahranici NAZEV HOSTINGU“, pravděpodobně vám vyjede návod.

Jak poznám, že web běží, když mně neběží?

Skutečně je to tak. Web může normálně běžet, i když se vám nezobrazuje. Můžete mít nefunkční spojení lokálního nebo i trochu většího charakteru. Stává se to. Pro sledování dostupnosti webových stránek existuje množství nástrojů, ale jejich nastavení chvíli trvá. V okamžiku, kdy potřebujete rychle zjistit, jestli web jede, musíte mít po ruce nástroj, který vám z úplně jiného konce republiky/Evropy/světa potvrdí, že web jede. Nebo tedy.. nejede.

Nástrojů najdete více, když budete hledat např. „is my site online“, zkuste začít třeba tímto:

Velmi brzy narazíte také na nástroje, které měří rychlost webu nebo provádějí lepší či horší SEO analýzu (ta bývá povrchní, pozor):

Tyto nástroje vám ihned oznámí, pokud web nefunguje.

Jaká je kapacita WP s ohledem na obrázky?

Obrázky se ukládají na disku serveru, kde web provozujete. Velikost místa, které vám náleží, je určeno hostingovou službou. Bývá to 5-20 GB a místo si můžete dokoupit.

Dalším místem, kde se ukládají data, je databáze. Její velikost bývá hostingem také nastavena, obvyklá maximálka je 2 GB. To se týká webů na společném sdíleném hostingu a omezení je právě z toho důvodů, že se databáze sdílí mezi více weby.

Vnitřní kapacity WordPressu nejsou definovány, takže se dá říct, že když to povolí možnosti hostingu, jsou v reálné praxi neomezené. Ale samozřejmě dříve nebo později narazíte na rychlostní nebo jiné limity. Obecná rada zní – obrázky nahrávejte v přiměřené velikosti a optimalizujte je.

Newsletter Rádce pro správce

Každou středu rozesíláme část svého know-how, které jsme pracně získali během posledních let. Zadarmo každému, kdo má zájem stát se zkušeným správcem WordPressu. Není určený našim zákazníkům, nýbrž našim kolegům v oboru. Vracíme tak komunitě to, co jsme získali od jiných. Podívejte se do jeho archivu.