Jak vybrat kvalitní platební bránu pro WordPress

V dnešní době se bez platební brány na svém WooCommerce e-shopu pravděpodobně neobejdete. Má ji většina konkurence, tak se i vy poohlížíte po nejlepším a pokud možno nejlevnějším řešení. My jsme se pro vás připravili přehled nejčastěji používaných platebních bran a vypsali jsme informace důležité pro jejich srovnání. V článku najdete také rady, jak platební bránu vybírat.

Kvůli a vlastně i díky pandemii COVID 19 se bezkontaktní a bezhotovostní platby staly ještě více populárními, než jsme mohli předpokládat. Čím dál více nakupujících na e-shopech využívá platby online. Mnoho lidí se chce vyhnout předávání hotovosti, někdy i kontaktu s přepravcem vůbec. A právě to platby online umožňují. Mohou být provedeny převodem na účet, kartou, z virtuální peněženky, smskou, coinem nebo jiným platebním nástrojem prostřednictvím platební brány.

Platby převodem mají tu nevýhodu, že jsou zdlouhavé a na převod peněz a odeslání zboží tak obvykle čekáte několik dní. Platby pomocí platebních bran umožňujících platbu kartou jsou naproti tomu provedeny ihned, jsou jednoduché a v současné době na vysoké úrovni zabezpečení. Jaké platební brány existují, kterou vybrat a jak ji zřídit? Vše prozradíme v článku.

Co je platební brána a jak funguje?

Platební brána je online nástroj, který použije obchodník pro transakce kartou. Metoda to je rychlá, jednoduchá a bezpečná. Využívá se po celém světě stále častěji. Díky platební bráně umožníte nakupujícím na vašem e-shopu provádět online platby za vaše zboží nebo služby nejen pomocí platební karty.

  • Platební brány jsou nástrojem třetí strany, která umožňuje její použití webovým stránkám obchodníků. Je s tím proto vždy spojen nějaký poplatek. Poplatky jsou různé. Existuje třeba poplatek za aktivaci bránypoplatek za monitoring brány, za vedení brány nebo za převedení vašeho zůstatku na váš firemní účet.
  • Samostatná kapitola pak je poplatek za samotné transakce. Ten se obvykle skládá z poplatku bance, která vydala platební kartu zákazníka, z poplatku pro karetní společnost (MasterCard, Visa, a jiné) a z poplatku poskytovatele platební brány.
  • Každý provozovatel platební brány má jiné poplatky a jinak je stanovuje. Klíčový bývá často měsíční obrat plateb nebo počet plateb. Někdy také rozhodují typy použitých karet. Neexistuje tedy ideální platební brána, která by vyhovovala všem.
  • Výhodou je, že se zákazníci nemusí nikam registrovat, pokud to tedy nevyžadujete vy u vás na e-shopu.
  • Mnohé platební brány nabízejí více platebních metod (nástrojů), např. platbu z elektronické peněženky, smskou, bitcoinem apod.

Zřízení platební brány

Nasazení platební brány na WordPress není nijak extra složité, jde spíše o byrokracii. Většinou je potřeba vyplnit kontaktní formulář na webu poskytovatele platební brány nebo napsat e-mail, dodat údaje o podnikání, objednávkách a obratu, a připravit svůj e-shop na finální kontrolu. Všechny produkty na vašem e-shopu musejí mít jasně danou cenu. Na e-shopu musíte mít uvedeny způsoby platby a dopravyidentifikační údaje firmy, obchodní podmínkyreklamační řádinformace o odstoupení od smlouvy a informace o ochraně osobních údajů. Je dobré mít uvedeno, které karty přijímáte, jejich loga, nebo loga dalších platebních metod.

Brána pak zasílá kódy pro instalaci brány pro programátory. Některé brány toto usnadňují a instalace brány je velmi intuitivní. Jinde vám pomůže zákaznický servis. Můžeme vám také pomoci my a o vše se postarat. 

Pro WordPress existují pluginy, které celý proces zjednodušují. Cílem tohoto článku je ovšem pomoci s výběrem platební brány, nikoliv popsat nasazení pomocí pluginu.

Podle čeho si vybrat platební bránu?

  • Zaměřte se při výběru platební brány nejen na poplatky, ale také na potřeby svých zákazníků. Kolik má brána platebních metod? Je uživatelsky přívětivá pro vaši cílovou skupinu?
  • Z některé platební brány vám výplata všech plateb dorazí téměř obratem, u jiného poskytovatele si klidně týden nebo měsíc počkáte na výplatní termín. Pro vaše cashflow to může být klíčové.
  • Také se zaměřte na bezpečnost svého webu. Jak zachází vybraná platební brána se získanými údaji?
  • Platební brána se musí dobře používat i vám. Individualizace a přizpůsobení je dobrá vlastnost. V neposlední řadě pak také zákaznická podpora.
  • Existuje poměrně mnoho českých platebních bran. Zahraniční platební brány pak mají většinou uživatelské rozhraní v cizím jazyce. Mohou být výhodné pro ty, co expandují do zahraničí nebo podnikají právě ze zahraničí.

Svět online plateb se pořád mění, objevují se nové startupy, banky modernizují a vylepšují se služby. Náš článek budeme aktualizovat o novinky ve světě platebních bran, ale každopádně je možné, že nějaká z firem poskytující platební brány změní podmínky, vždy se vše ověřte přímo s nimi. Určitě i vy najdete nějakou další platební bránu. Na tyto však narazíte nejspíše nejčastěji:

České platební brány

Platební nástroje určené pro český trh, primárně používají jako měnu českou korunu.

Platební brána GoPay

  • Platební brána v rozlišení i pro mobilní telefony a tablety
  • Při platbě zůstává zákazník na vašem webu
  • Možnost umístit své logo a barvy
  • 55 platebních metod
  • Platba uloženou kartou
  • Cizí měny v platební bráně a v cizích jazycích – 9 měn a 13 jazyků
  • Rezervace peněz předem
  • Propojení s EET
  • Napojení pomocí API – kontrolu správného napojení provede GoPay

Kolik to stojí?

Odvíjí se od měsíčního objemu plateb. Když nepřesáhne 15 tisíc Kč, jsou ceny následující:

  • Aktivace platební brány: zdarma
  • Monitoring platební brány: zdarma
  • Zrušení platební brány: zdarma
  • Poplatek za vedení brány: 190 Kč / měsíc
  • Poplatek z transakce: 2,2% + 3 Kč
  • Poplatek za stornování platby: 2 Kč
  • Poplatek za vrácení platby při platbě kartou: 550 Kč

Když máte obrat vyšší, jsou ceny výhodnější. A neplatí se vedení brány. Pro hodně velké obraty jsou individuální ceny.

GP Webpay

  • napojení pomocí poskytnuté dokumentace
  • 7 měn
  • bezpečnost je priorita
  • průměrná doba od podepsání smlouvy po implementaci brány je v řádu dní
  • opakované platby
  • jejich webovky jsou poněkud nesrozumitelné a ceník zde není; poplatky určují banky

PayU

Platební brána PayU nabízí globální platební řešení, elektronické peněženky, hromadné platby, bankovní převody a platby pomocí mobilní aplikace.

Moc informací se na webu nedozvíte. Ceny získáte, až když už jste v aktivaci brány – a ještě ne všechny.

  • Platby v cizích měnách – 10 měn
  • Napojení přes API si musíte provést sami
  • Garantuje vysoké zabezpečení

Kolik to stojí?

  • poplatek z transakce: 1,6% + 1 Kč
  • vedení brány: 0 Kč / měsíc
  • registrační poplatek: 999 Kč

Platební brána ČSOB

  • Platební brána v rozlišení i pro mobilní telefony a tablety
  • Platba uloženou kartou
  • Možnost umístění loga vaší společnosti přímo na platební bránu
  • Cizoměnové platby a účty – umí jen 4 měny (USD, EUR, GBP a CZK)
  • Napojení přes API, dá se hned zkusit, aniž byste něco aktivovali a platili
  • Garantuje zabezpečení podle nejvyšších standardů

Kolik to stojí?

  • Jednorázový poplatek za aktivaci služby akceptace platebních karet – 1890 Kč
  • Měsíční poplatek za vedení brány (za jeden každý e-shop) – 99 Kč
  • Provize za každou platbu MasterCard/Visa v rámci Evropského hospodářského prostoru – 0,89 % + 0,50 Kč
  • Provize mimo EHP a kartami typu business, Gold – 2,94 %+ 0,50 Kč

Comgate

  • Platební brána v rozlišení i pro mobilní telefony a tablety
  • Platba uloženou kartou
  • Cizí měny i cizí jazyky v platební bráně, přes 50 platebních metod, 9 měn, 14 jazyků
  • EET v platební bráně
  • Propojení na účetní systémy

Kolik to stojí?

  • Poplatek za správu brány: 0-200 Kč
  • Poplatky z běžných transakcí od 0,65% do 0,9 % (podle měsíčního objemu transakcí)
  • Fixní poplatky: 0,7 Kč až 1 Kč
  • Denní převody na libovolný účet: zdarma

Platební brána Pays

Tato brána je poměrně nová. Chlubí se tím, že je jednoduchá a její implementaci zvládne opravdu každý. Stačí se zaregistrovat, vygenerovat kód a ten pak vložit na své stránky. Takže je to jedna z mála bran, kde zřejmě nebudete potřebovat programátora a zvládnete to sami.

Kolik to stojí?

Pays nemá pevně stanovený ceník pod 50 tis. měsíčně a nad 100 tis. měsíčně nabízí individuální tarify, o které si musíte napsat.

  • Aktivační poplatek – 600 Kč
  • Poplatek za správu brány: 0 Kč
  • Platba kartou: 1 Kč + 1,5% 
  • Převod tržeb na účet: 0-39 Kč

Platební brána ThePay

  • Cizí měny i cizí jazyky v platební bráně
  • Opakované platby
  • Podržení (blokování) platby na později
  • Napojení pomocí API
  • Tarify se automaticky přizpůsobují měsíčnímu obratu

Kolik to stojí?

  • Poplatek za správu brány: 0 – 139 Kč
  • Tarif 0,99 % + 0 Kč – pokud překročíte měsíční obrat 50 000 Kč, bude vám účet veden zdarma, jinak za poplatek 139 Kč měsíčně
  • Tarif 0,89 % + 0 Kč – při měsíčním obratu 50 000 – 250 000 Kč, účet vám bude veden zdarma
  • Tarif 0,79 % + 0 Kč – při měsíčním obratu nad 250 000 Kč, účet vám bude veden zdarma

Zahraniční platební brány

Tyto platební brány převádějí peníze v různých měnách, primárně v eurech a dolarech. Při převodu na koruny se používá jejich směnný kurz, který sice nemusí být ideální, ale také nebývá extra nevýhodný (pokud samozřejmě nepřevádíte milion korun).

PayPal

Asi jeden z nejznámějších platebních systémů. Primárně jde o elektronickou peněženku, jejímž prostřednictvím můžete poslat peníze jinému uživateli v tomto globálním systému. Sekundárně jde ale také o platební bránu, kterou může využít také ten, kdo účet u PayPalu nemá (a má platební kartu).

Takže: přes PayPal může platit také uživatel, který u PayPal nemá vytvořen účet. To mnoho lidí (v Česku) neví, a proto se placení PayPalem na českých e-shopech brání – což je škoda.

Jde o jednoduché a pohodlné placení, které je možné provést z jakéhokoliv zařízení odkudkoliv na světě. Platit lze ve 202 zemích a 25 měnách. Účet v zahraniční měně nepotřebujete.

Kolik to stojí?

  • Vytvoření účtu: zdarma
  • Poplatky za nakupování: většinou zdarma
  • Odeslání domácí osobní platební transakce: zdarma
  • Odeslání přeshraniční osobní platební transakce do EHP v eurech či švédských korunách: zdarma (bez převodu měny) – poplatky spojené s přeshraniční osobní platbou zaslanou uživateli v konkrétní zemi se liší
  • Kartou hrazená platba prováděná uživatelem bez účtu PayPal – 0,90 % + 3 Kč až 3,40 + 3 Kč (nejlevnější jsou platby přes QR kódy a kartou to stojí 1, 90 % + 3 Kč)
  • Možné poplatky za převod měny – je potřeba nastudovat dodatečné poplatky, liší se dle zemí
  • Žádné skryté poplatky

Stripe

Je pravděpodobně největším konkurentem PayPalu. Dva bratři se velmi brzy po založení firmy stali miliardáři a konkurenci donutili inovovat. Rychlá registrace zdarma, jednoduché rozhraní a dobrá podpora programátorů slaví úspěchy.

V současnosti podporuje platby ve více než 100 měnách. Účtovat bude zákazníkům v měně, kterou mají na stránkách nastavenou.

Nabízí snadnou platbu jedním krokem, podporuje většinu platebních karet, snadno se používá a řídí se těmi nejpřísnějšími požadavky na zabezpečení.

  • Velmi dobrý přístup k programátorům, kteří si mohou bránu upravit takřka úplně dle svých potřeb
  • Problém byl s rozšiřováním do zahraničí. Od roku 2020 je Stripe v Česku a měly by se vyřešit i problémy se zahraničními platbami.
  • Zákaznická podpora 24/7
  • 135 měn, lokální platební metody
  • Web je anglicky, takže komunikace také.

Kolik to stojí?

  • Vytvoření účtu: zdarma
  • Poplatek za potvrzení plateb: platí se jen jednou
  • Platby kartou vydanou v EU: 1,4 % + 6,5 Kč, v případě karet mimo EU pak za 2,9 % + 6,5 Kč.
  • Nyní již možnost napojení českého účtu, takže pokud přijímáte platby v českých korunách nebo eurech, vyhnete se 2% poplatku za konverzi měny.
  • Pro větší objemy plateb nabízí individualizované plány

FONDY platební brána a plugin

Rychlý a přátelský onboarding je jednou z klíčových výhod FONDY. Stačí se přihlásit k osobnímu účtu platformy, zadat platební údaje, podepsat elektronickou smlouvu a projít expresním auditem webových stránek. Postup trvá 1 hodinu až 2 dny. Poté můžete přijímat platby od zákazníků, vytvářet online faktury v osobním účtu a zabývat se rozvojem podnikání.

  • Platby ve všech zemích ve 100 měnách
  • Široký seznam platebních metod: kreditní karty, místní platební prostředky, internetové bankovnictví
  • Podpora opakovaných plateb — pravidelné odpisy z karty zákazníka za předplacené služby
  • Zmrazení peněz na kartě zákazníka po dobu až 25 dnů s možností odepsání nebo vrácení jedním kliknutím
  • Uložení údajů o kartě
  • Systém rolí — schopnost vytvářet uživatele s různými přístupovými právy k osobnímu účtu
  • Maximální úroveň zabezpečení: tři úrovně ochrany proti podvodům, šifrování SSL/TLS, technologie 3D Secure
  • Web a podpora je částečně v češtině.

Kolik to stojí

  • účet si zřídíte na Fondy zdarma, poplatek za vedení brány neuvádí
  • pro obrat do 10 000 EUR měsíčně (270 tisíc Kč) kartami z EU: 1,8 % + 0,2 EUR
  • kartami mimo EU: 3,2 % + 0,2 EUR
  • Nad 30 000 EUR je individuální tarif (mezitím je 1,6 % kartami z EU a 3,2 % mimo EU)

Srovnání platebních bran z článku

BránaZeměCena zřízeníMěsíční poplatekTransakční poplatekPoznámka
GoPayČRzdarma 190 Kč2,2% + 3 Kčdo objemu plateb 15 tis. Kč/měsíčně pak výhodněji
GB WebpayČRzdarmadle bankydle bankyvýši poplatků určuje banka
PayUČR999 Kčzdarma1,6% + 1 Kč
ČSOBČR1890 Kč89 Kč0,89 % + 0,50 Kčmimo EHP jsou transakční poplatky 2,94 %+ 0,50 Kč
ComgateČR, SRzdarma200 Kč / 0od 0,65 % +
od 0,7 Kč
dle objemu plateb, klient si sám volí tarif
PaysČR600 Kčzdarma1 Kč + 1,5%pod 50 tis. měsíčně a nad 100 tis. měsíčně individuální tarify, platí se převod tržeb na účet
The PayČRzdarma*0 – 139 Kč0,79-0,99 + 0 Kč*od 50 tis. Kč měsíčně jinak 139 Kč/ měsíc, ceny dle obratu
PayPalzahraničnízdarmazdarma0,90 % – 3,4 % + 3 Kč*možné poplatky za převod měny, * závisí na druhu platby
Stripezahraničnízdarmazdarma1,4 % + 6,5 Kč**platby kartou mimo EU stojí více
Fondyzahraničnízdarmazdarma1,8 % + 0,2 EUR** pro obrat do 10 000 EUR měsíčně (270 tisíc Kč) kartami z EU, Nad 30 000 EUR je individuální tarif

Newsletter Rádce pro správce

Každou středu rozesíláme část svého know-how, které jsme pracně získali během posledních let. Zadarmo každému, kdo má zájem stát se zkušeným správcem WordPressu. Není určený našim zákazníkům, nýbrž našim kolegům v oboru. Vracíme tak komunitě to, co jsme získali od jiných. Podívejte se do jeho archivu.