Zastaralé CMS? Rychlá pomoc: +420 587 407 757 (VoIP, 9:00-17:00) nebo pomoc@wp-admin.cz 

WordPress & WooCommerce: Co potřebujete k rozjetí e-shopu

graf-prodeju

Pomocí WordPressu můžete vybudovat funkční e-shop. V tomto článku vám poradíme, co všechno potřebujete pro technickou část – jinými slovy, jaký software nainstalovat a jaké funkce tím získáte.

Základ: WordPress a WooCommerce

Pochopitelně musíte mít nainstalovaný WordPress, aktualizovaný a nejlépe zabezpečený pomocí pluginů jako iThemes Security, WordFence a dalších. Je také dobré aktivovat pluginy pro sledování aktivit na webu a plugin pro zálohování (databázi zálohujte každý den, soubory v závislosti na tom, jak často přidáváte nové produkty nebo články).

https
Ještě před instalací na svém hostingu nastavte, aby váš web fungoval s využitím bezpečnějšího protokolu https místo http. Zabezpečená varianta má mnoho výhod, ta hlavní spočívá v tom, že data mezi serverem a prohlížečem návštěvníka se přenášejí šifrovaně. V případě protokolu http tomu tak není a přenášené údaje lze snadno odchytit (hlavně v případě veřejné wifi).

woocommerce_logo-

Následně nainstalujte plugin e-shopu, tedy WooCommerce. Nechte se provést jeho nastavením, průvodce se spouští automaticky. Důležité je nastavit

  • země, do kterých prodáváte
  • měnu e-shopu
  • způsob práce s DPH (zda produkty jsou s DPH, nebo bez a zda DPH vůbec platíte)

Instalací WooCommerce získáváte následující funkce e-shopu. Nejprve uvádíme funkce pro provozovatele, tedy v administraci:

  • možnost vkládat a upravovat produkty různého typu (fyzické, virtuální, ke stažení, variantní),
  • správu objednávek v administraci WordPressu, stavy objednávek jsou nastaveny a lze je měnit jen v určité míře,
  • zasílání transakčních e-mailů, tedy zpráv o dokončení, zrušení objednávky, obdržení platby atp., maily se odesílají jv různých verzích podle kontextu jak zákazníkovi, tak majiteli e-shopu,
  • správu zákazníků a jejich profilů, kde se ukládají doručovací a fakturační údaje,
  • základní platební a doručovací metody, které ale v praxi nelze moc použít a je potřeba je vylepšit pluginem,
  • možnost vytvářet slevové kupóny, a to v absolutní, nebo procentuální hodnotě.

Dále pak funkce pro zákazníka, tedy na výsledném webu, samotném e-shopu:

  • zobrazení produktů v samotném e-shopu, jejich kategorizaci a štítkování,
  • přihlášení do účtu, kde je přehled minulých objednávek, profil s uloženými údaji,
  • košík se zbožím a pokladna a možnost realizovat nákup včetně použití slevového kupónu.

Vhodná šablona

Správně vybraná šablona není důležitá jen pro hezký vzhled, (nejen) u e-shopu má důležité funkce – podporuje prodej a pomáhá mu. Např. tím, že dokáže zobrazit správné informace ve správný okamžik na správném místě – např. v pokladně „vnutí“ zákazníkovi do košíku ještě nejprodávanější produkt, nebo dokáže v horní nabídce zobrazit minikošík.

Technicky musí šablona podporovat WooCommerce, tedy ne každou lze pro tyto účely použít. Musí e-shop správně zobrazit také na menších displejích, nesmí být pomalá nebo přetížená různými skripty (tedy např. slidery by neměly být stěžejním prvkem). Dále by měla šablona mít podporu pro vkládání měřicích skriptů. Pokud nasadíte odvozenou šablonu, child theme, uděláte jedině dobře, protože v budoucnu odpadnou problémy při její úpravě na míru (kterou nelze vyloučit).

Některé šablony s sebou nesou také patřičné widgety do sloupců nebo jiných widgetových oblastí. Pokud jsou widgety zaměřené na prodejní funkce a WooCommerce, jsou dobrým řešením. V opačném případě mohou spíše škodit, resp. jsou nadbytečné. Typickými potřebnými widgety jsou produktové filtry nebo okamžité vyhledávání, které jsou potřeba na každém shopu. Pokud je šablona obsahuje, máte obvykle o starost méně. Samotný WooCommerce několik základních a dobře použitelných widgetů už obsahuje.

woocommerce-widgety
Widgety pro WooCommerce

Platební a dopravní metody

Jako platební nástroje lze použít dvě integrované metody – PayPal a zaslání peněz na účet. Pro využití platebních bran je nutné uzavřít smlouvu s poskytovatelem tohoto platebního nástroje a následně zprovoznit plugin, který bránu napojí do vašeho e-shopu. Častým řešením jsou pluginy WooGopay, Woo GP Webpay a další z produkce firmy Toret.cz. Další výrobce pluginů pro platební brány je např. portál platiti.cz nebo slovenský Webikon s webem Platobnebrany.sk (mnoho pluginů pro různé slovenské i české brány).

woocommerce-platby
Platební metody – příklad

Ve WooCommerce od verze 2.6 z června 2016 se doprava realizuje prostřednictvím dopravních zón. Ty jsou založeny geograficky – liší se podle zemí. Pro každou zónu (alespoň jedna země) si definujete doručovací metodu. Základní možnosti jsou pro české a slovenské podmínky nevyhovující, lze je použít v podstatě jen pro prodej virtuálního zboží přes internet. Pro prodej a doručení fyzického zboží potřebujete metody nastavit s využitím pluginu, jako je WooDoprava. Mnoho metod je propojeno s platbou, takže nejde čistě jen o doručení, ale také o platební metodu – typicky v případě, kdy platíte řidiči v okamžiku předání zásilky. Dále do tohoto procesu vstupuje elektronická evidence tržeb, takže kombinací je obrovské množství (nemluvě o dopravě na Slovensko).

Funkční řešení pro mnoho situací a kombinací nabízí pluginy firmy Toret.cz, např. pro Zásilkovnu, Geis, PPL a další společnosti. Přehled všech pluginů na stránce Toret.cz.
Pokud potřebujete odlišit metodu podle dopravních zón jednoho města (např. pro rozvoz jídla), musíte si toto řešení nechat napsat na míru). Napište nám na pomoc@wp-admin.cz, máme takové řešení připravené.
woocommerce-doprava
Příklad nastavení dopravy

Fakturace, napojení na účetnictví

Spolupráci s účetnictvím, resp. ekonomickými systémy, můžeme v zásadě chápat ve dvou rovinách – ekonomický systém obsahuje skladové hospodářství, které potřebujeme napojit na WooCommerce. V takovém případě využijete služeb firmy ShopSync, která takovou službu nabízí.

Druhou rovinou je pouze přenos výsledné objednávky do účetnictví, tedy její zaúčtování s dalšími návaznými akcemi (úprava stavu skladu, vygenerování faktury či daňového dokladu). Toto lze kombinovat využitím pluginu pro generování faktur přímo ve WooCommerce (WooCommerce PDF Invoices & Packing Slips) a zapojením externí služby jako Fakturoid, iDoklad nebo Vyfakturuj. Pro ně nabízí pluginy opět firma Toret – pluginy pro fakturaci a účetnictví.

Pro odlišení firemních zákazníků je potřeba do registračních a profilových formulářů (a nejen tam, např. i do e-mailů) přidat políčka pro IČ a DIČ. Dosáhnete toho například využitím pluginu Woo IČ a DIČ.

Srovnávače, export dat pro další služby (tzv. feedy), měřicí kódy

Data z vašeho e-shopu může načítat další webová služba a nadále s nimi pracovat. Jde typicky o zbožové srovnávače jako Heureka, Zboží.cz nebo Google Nákupy. Patří sem ale také data pro PPC reklamy v obsahové síti Googlu nebo na Facebooku. Lze využít opět plugin firmy Toret, který se jmenuje Woo XML Feeds, dále pak plugin České služby, pro sledování nákupního chování zákazníka a vytváření publik v Google AdWords pak Enhanced Ecommerce Google Analytics Plugin for WooCommerce. Pochopitelně se počítá s nasazením měřicích kódů pro Sklik, Google Analytics, resp. Google Tag Manager a Facebook Pixel. Tyto fragmenty lze obvykle vložit do vhodného políčka pro skripty přímo v nastavení šablony.

woocommerce-plugin-feedy
Část nastavení pluginu, který generuje XML feedy

Využívají se také pluginy pro sledování pohybu na stránce, provizní marketing či e-mailový marketing nebo další nástroje pro zlepšení konverzí. Většinou mají plugin pro WordPress nebo vás provedou vložením kódu. Jako příklad mohu uvést Mautic, open-source nástroj pro marketingovou automatizaci.

Další funkce pro pohodlnou práci s e-shopem

Návštěvníkovi lze usnadnit orientaci v produktech tím, že mu nabídnete funkční filtry. Obvykle by měly fungovat v reálném čase, tj. jakmile se zaklikne parametr, ihned se zobrazí odpovídající nabídka produktů. Pokud máte na shopu stovky nebo více produktů, jejich variant a kategorií a pokud používáte sdílený hosting, pak bývá dostatečná rychlost zobrazení problémem. Na vlastním serveru lze podniknout kroky ke zrychlení, ale na sdíleném hostingu ne. Návštěvníci pak mohou být pomalými reakcemi shopu zklamaní a odejít dříve než nakoupí. Ve zkratce – nespoléhejte se na přínos „dynamických filtrů“, mohou být dvojsečnou zbraní, projevuje se na nich rychlost odezvy serveru. Pracujeme s těmito pluginy a mohu je doporučit pro různé situace:

Některé vlastnosti produktů lze v e-shopu upravovat jen jednotlivě. Tento nedostatek odstraňuje plugin pro hromadnou správu skladových zásob WooCommerce Stock Manager (opět z produkce Toretu, bezplatný).

Každý produkt má karty, např. Popis, Více informací, Recenze. Plugin Custom Product Tabs for WooCommerce vám umožní přidat další karty a spravovat jejich obsah u každého produktu.

A jeden z posledních tipů tohoto článku se týká pluginu AutomateWoo, který dokáže realizovat mnoho pokročilých technik – poslat e-mail lidem, kteří nedokončili nákup, pracovat se seznamy přání (wishlisty), více doporučovat podobné produkty a další fígle. K tématu e-shopu na WordPressu se ještě dostaneme, protože jde o problematiku, která nemá konce.

woocommerce-vlastni-karty
Vlastní karty s obsahem u produktu

 

 

Pokud vás WooCommerce zajímá, pokračujte na článek Těchto 10 vylepšení chce mít každý shop na WooCommerce na našem druhém blogu Co umí WordPress.

Další články k tématu

Co je Upozornění na zastaralé CMS od CSIRT.CZ a CZ.NIC Pokud jste majitelem webu, možná vám také přišla zpráva, která vás upozorňuje, že vaše stránky používají zastaralé CMS. V tomto textu vysvětlujeme, co to znamená a zda je váš web...nějak ohrožen.
WooCommerce mění čísla verzí, místo 2.7 bude rovnou 3.0.0  Původně to měla být verze 2.7 v běžné číselné řadě, ale několik okolností přimělo vývojáře  radikální změně: "Změníme číslování verzí a další bude rovnou...3.0.0."

2 komentáře u “WordPress & WooCommerce: Co potřebujete k rozjetí e-shopu

  1. Dobrý den,

    děkuji za přínosný článek.

    Jaký plugin/řešení na WordPress či WooCommerce byste doporučoval pro EET?

    Děkuji.

  2. Musím říct, že Woocommerce docela fandím, pro jednoduché e-shopy stačí. Co řeším je rychlost samotného e-shopu a vyhledávání – tam se mi nepodařilo najít bezplatný plugin, který by hledal rychle a dobře.

Napsat komentář

E-mailem: WordPress a podnikání

Vlastimil OttStaráme se o spoustu webů běžících na WordPressu (včetně WooCommerce). V tomto newsletteru vám budu radit, jak svůj web vylepšovat. Dozvíte se, jak využívat WordPress v podnikání.