Google a WordPress

Google nabízí správcům webových stránek (webmasterům) bezplatně několik nástrojů. Pomohou vám najít nedostatky vašeho webu a odstranit je, případně vám o vašem webu poskytnou cenné informace, které byste jinak zřejmě nezjistili.

Když se řekne „googlovat“, tak asi všichni víme, jakou činnost máme na mysli. Zadáte dotaz, dostanete odpověď. Čím přesnější a podrobnější dotaz, tím přesnější může být odpověď . Pokud na svůj dotaz odpověď nedostanete a víte, že dotaz pokládá více lidí, našli jste příležitost. Napište na svém webu článek s dotazem v názvu a máte šanci, že se tento článek ocitne ve výsledcích vyhledávání na prvních pozicích (dokud ho nepředstihne nějaký lepší článek).

U mnoha dotazů se na konci první stránky zobrazují podobné fráze, které lidé hledají. Napište ještě další články a nebo tyto fráze použijte v již existujícím textu. Opět tím zvýšíte šanci, že Google váš článek zahrne do výsledků vyhledávání.

google souvisejici
Takové „okolní“ fráze by vás měly zajímat ve vašem oboru

Google Analytics a kampaně

Návštěvnost na svých stránkách můžete sledovat díky nástroji Analytics. Zaznamenává přístupy na vaše webové stránky a zobrazuje vám výsledky prostřednictvím tabulek, grafů nebo jinými způsoby. Nejde však jen o lidi, ve statistikách jsou také různé programy, které procházejí internet a sbírají informace (ať už s dobrým úmyslem nebo také zlým). Ty je nutné vyfiltrovat, aby vám nezkreslovaly pohled na data o webu.

Můžete měřit třeba také kliknutí na konkrétní tlačítko, konkrétní reklamní banner, odkaz z mailu nebo venkovní reklamu. K tomu se používají parametry v adrese (tzv. UTM, např. source, medium nebo campaign). U internetových prvků tedy použijete v adrese tyto značky, díky kterým později poznáte, odkud návštěvník přišel – třeba kliknutím na odkaz v e-mailu. V případě venkovní reklamy (letáky, plachty, vizitky, tištěné inzeráty apod.) směřujte zájemce na vždy originální stránku, kterou použijete jenom k tomuto účelu – v Analytics pak bude jasné, jak je vaše reklama z letáku úspěšná.

Jak propojit s WordPressem

Nejsnazší způsob, jak vložit měřicí kód do útrob vašeho webu, je buď

  • využít políčka, která nabízí vaše šablona (obvykle místo označené „scripts“), nebo
  • použít plugin, např. Site Kit by Google,
  • případně vložit přímo na úrovni zdrojového kódu (ale to nechme stranou).

Ujistěte se, že vkládáte kód pro Google Analytics 4 (článek Jak vytvořit službu GA4) a ideálně prostřednictvím značky v Google Tag Manageru.

PageSpeed Insights a core web vitals

Společnost Google pravidelně aktualizuje svá doporučení webmasterům, jak by měl vypadat a fungovat kvalitní web. Google funguje jako arbitr kvality na internetu. Pro určení hodnoty webu používá systém faktorů, které se obecně vzato dělí na stránkové (on page, on site) a mimostránkové (off page). Ty první můžeme jako správci webu ovlivnit, ty druhé jen částečně. Mezi ty první patří také rychlost webových stránek a kvalita jejich zobrazení, a to na dvou kategoriích zařízení – počítačích (tam patří notebooky, tablety) a mobilních zařízeních (telefony, malá zařízení).

Otestujte si svou stránku (jde vždy o konkrétní stránku, ne celý web!) a podle doporučení opravte co nejvíce nalezených problémů. Není to jednoduché, protože hodnocení budete zřejmě považovat za nespravedlivě přísné. Posouzení je také relativní, např. jeden externí skript, který nijak nemůžete vylepšit, vás může stát třeba 10 bodů ze 100, což je hodně. Ale obecně vzato je tento nástroj důležitým vodítkem pro pochopení, co vašemu webu (resp. konkrétní stránce) může bránit v dobrém umístění ve výsledcích vyhledávání.

Google PageSpeed Insights, desktop
Google PageSpeed Insights, desktop

Search Console

Dalším pomocníkem, který vám řekne, jak to chodí u Googlu, je konzole služby Vyhledávání, tedy Search Console. Díky ní zjistíte, jak často váš web navštěvuje Googlebot, aby posbíral nové informace, kolik lidí se dostane proklikem na vaše stránky a kolik zhruba ne, jaké fráze by pro vás měly být zajímavé, co Google o všech vašich stránkách ví a ještě další věci. Web můžete na Search Console napojit několika způsoby, nejčastější je ověření prostřednictvím Analytics (když už na stránce kus kódu od Googlu máte, můžete ho využít pro více věcí), případně záznamem do sekce každé webové stránky, nebo nahráním kontrolního souboru přes FTP.

Opomíjenou funkcí mnoha webových stránek je mapa webu, sitemap, ve formátu XML souboru. Takový soubor nebo soubory vytvoří např. plugin All in One SEO Pack (a mnoho dalších), vy pak adresu souboru odešlete Googlu ke zpracování právě ve službě Search Console. Jde v podstatě o seznam všech stránek vašeho webu. Googlu odpadne trochu práce, ale hlavně má seznam kompletní a ověřený přímo od webmastera. Udělá si tak o webu přesný obraz a vy zase brzy zjistíte, které stránky považuje za kvalitní a zařadí je do výsledků vyhledávání. Ty méně kvalitní tedy můžete vylepšit, aby se do Indexu (seznam kvalitních stránek, z nichž se sestavují výsledky vyhledávání) dostaly také ony.

Výkon webu podle  Google Search Console
Výkon webu podle Google Search Console

Bezpečné prohlížení (Safe Browsing)

Ve spolupráci s mnoha internetovými společnostmi včetně Mozilla Foundation, která vyvíjí prohlížeč Firefox, vznikla před časem služba Bezpečné prohlížení (Safe browsing), která má za úkol chránit uživatele před vstupem na kompromitovaný (zavirovaný) web.

Díky tomu, že Google podrobně načítá informace o každém webu, nemá problém najít škodlivý software. Tyto aktuální informace tedy pravidelně ukládá do databáze napadených serverů a serverových sítí (tedy ne na úrovni jednotlivých webů, ale celé infrastruktury, kde jsou jednotlivé weby uloženy). Prohlížeče před načtením každého webu kontrolují, zda se nachází v této databázi. Pokud ano, zobrazí uživateli velké červené varování a na web ho nechtějí pustit (pouze přes skrytý odkaz).

Z hlediska webmastera je důležité vědět, co máte dělat, když se váš web v této databázi ocitne a prohlížeče tedy nedovolí návštěvníkům na web vůbec vstoupit. Nemusí být přímo napaden, bohatě stačí, když byl napaden jiný web na stejném serveru (vy o tom tedy vůbec netušíte, je to spíše záležitost hostingové společnosti).

Samozřejmě si musíte být jistí, že váš web nebyl kompromitován. To znamená provést bezpečnostní testy celého webu a dat. Pak se připojte do Search Console a v sekci Bezpečnost požádejte o automatizované přezkoušení stavu. Obvykle trvá několik dní a může se stát, že pokud váš web napaden nebyl a pouze se „svezl“ v jedné skupině kvůli napadenému webu ze stejného serveru, nedosáhnete uvolnění zákazu. Pak kontaktujte hostingovou společnost a požadujte rychlé řešení (firma by měla napadený web odstavit a vyřešit vše s jeho majitelem).

Google na internetu dominuje

Ať chceme, nebo ne, Google určuje pravidla na internetu. Je to on, kdo má globální vyhledávací systém (Search), mocný systém reklamy (AdWords) a obsahovou síť, kde reklamu zobrazuje (AdSense). Google do velké míry určuje, co je kvalitní a jak má kvalita vypadat. Ovládl přirozené prostředí internetu, jeho rival Facebook si vlastní „subinternet“ musí vytvářet. Pokud chcete uspět, musíte pravidla hry znát, dodržovat a někdy porušovat. Ale to poslední až tehdy, kdy jste úspěšní v těch prvních dvou věcech.

1 komentář u „Google a WordPress“

Komentáře nejsou povoleny.

Newsletter Rádce pro správce

Každou středu rozesíláme část svého know-how, které jsme pracně získali během posledních let. Zadarmo každému, kdo má zájem stát se zkušeným správcem WordPressu. Není určený našim zákazníkům, nýbrž našim kolegům v oboru. Vracíme tak komunitě to, co jsme získali od jiných. Podívejte se do jeho archivu.