Zastaralé CMS? Rychlá pomoc: +420 587 407 757 (VoIP, 9:00-17:00) nebo pomoc@wp-admin.cz 

Tyto 1+4 nástroje od Googlu vám zásadně vylepší funkčnost webu

search-console-prokliky

Google nabízí správcům webových stránek (webmasterům) bezplatně několik pomocných nástrojů. V tomto článku najdete výběr těch nejpřínosnějších – pomohou vám najít nedostatky vašeho webu a odstranit je, případně vám o vašem webu poskytnou cenné informace, které byste jinak zřejmě nezjistili.

Tento článek byl dokončen zrovna v okamžiku, kdy Google postihl dvouhodinový výpadek. Takovou situaci nepamatujeme, drsně nám všem připomněla, jak moc jsme na G-službách závislí.

google-vypadek
Google měl 22.11.2016 výpadek všech služeb na území ČR a SR

Google Search

Když se řekne „googlovat“, tak asi všichni víme, jakou činnost máme na mysli. Zadáte dotaz, dostanete odpověď. Čím přesnější a podrobnější dotaz, tím přesnější může být odpověď . Pokud na svůj dotaz odpověď nedostanete a víte, že dotaz pokládá více lidí, našli jste příležitost. Napište na svém webu článek s dotazem v názvu a máte šanci, že se tento článek ocitne ve výsledcích vyhledávání na prvních pozicích (dokud ho nepředstihne nějaký lepší článek).

U některých dotazů se na konci první stránky zobrazují podobné fráze, které lidé hledají. Napište ještě další články a nebo tyto fráze použijte v již existujícím textu. Opět tím zvýšíte šanci, že Google váš článek zahrne do výsledků vyhledávání.

Výsledky vyhledávání jsou personalizované. Jsou závislé na tom, co jste hledali v minulosti, jestli jste přihlášení v Google účtu a kde se nacházíte. Neexistuje tedy žádná jistota, že „jste na první pozici“! Toto tvrzení je platné pouze tehdy, jsou-li splněny laboratorní podmínky.

Adresa

google-souvisejici-vysledky-v
Takové „okolní“ fráze by vás měly zajímat ve vašem oboru

Google Analytics a kampaně

Návštěvnost na svých stránkách můžete sledovat díky nástroji Analytics. Zaznamenává přístupy na vaše webové stránky a zobrazuje vám výsledky prostřednictvím tabulek, grafů nebo jinými způsoby. Nejde však jen o lidi, ve statistikách jsou také různé programy, které procházejí internet a sbírají informace (ať už s dobrým úmyslem nebo také zlým). Ty je nutné vyfiltrovat, aby vám nezkreslovaly pohled na data o webu.

Můžete měřit třeba také kliknutí na konkrétní tlačítko, konkrétní reklamní banner, odkaz z mailu nebo venkovní reklamu. K tomu se používají parametry v adrese (tzv. UTM, např. source, medium nebo campaign). U internetových prvků tedy použijete v adrese tyto značky, díky kterým později poznáte, odkud návštěvník přišel – třeba kliknutím na odkaz v e-mailu. V případě venkovní reklamy (letáky, plachty, vizitky, tištěné inzeráty apod.) směřujte zájemce na vždy originální stránku, kterou použijete jenom k tomuto účelu – v Analytics pak bude jasné, jak je vaše reklama z letáku úspěšná.

Jak propojit s WordPressem

Nejsnazší způsob, jak vložit měřicí kód do útrob vašeho webu, je buď

  • využít políčka, která nabízí vaše šablona (obvykle místo označené „scripts“), nebo
  • použít plugin, např. Google Analytics Dashboard pro WP,
  • případně vložit přímo na úrovni zdrojového kódu (ale to nechme stranou).

Adresy

PageSpeed Insights

Společnost Google pravidelně aktaulizuje svá doporučení webmasterům, jak by měl vypadat a fungovat kvalitní web. Google funguje jako arbitr kvality na internetu. Pro určení hodnoty webu používá systém faktorů, které se obecně vzato dělí na stránkové (on page) a mimostránkové (off page). Ty první můžeme jako správci webu ovlivnit, ty druhé jen částečně. Mezi ty první patří také rychlost webových stránek a kvalita jejich zobrazení, a to na dvou kategoriích zařízení – počítačích (tam patří notebooky, tablety) a mobilních zařízeních (telefony, malá zařízení).

Otestujte si svou stránku (jde vždy o konkrétní stránku, ne celý web!) a podle doporučení opravte co nejvíce nalezených problémů. Není to jednoduché, protože hodnocení budete zřejmě považovat za nespravedlivě přísné. Posouzení je také relativní, např. jeden externí skript, který nijak nemůžete vylepšit, vás může stát třeba 10 bodů ze 100, což je hodně. Ale obecně vzato je tento nástroj důležitým vodítkem pro pochopení, co vašemu webu (resp. konkrétní stránce) může bránit v dobrém umístění ve výsledcích vyhledávání.

Přečtete si také doporučení, která najdete u každého prohřešku pod odkazem Přečtěte si více. Brzy zjistíte, že Google má propracovanou metodiku, která je na webu zcela volně k dispozici a pokud si ji nastudujete, budou vaše weby zase o kus lepší (ano, a Seznam mnoho věcí vidí jinak).

Adresy

pagespeed-insights
Tohle hodnocení není moc potěšující, ale celkem běžné

Search Console

Dalším pomocníkem, který vám řekne, jak to chodí u Googlu, je konzole služby Vyhledávání, tedy Search Console. Díky ní zjistíte, jak často váš web navštěvuje Googlebot, aby posbíral nové informace, kolik lidí se dostane proklikem na vaše stránky a kolik zhruba ne, jaké fráze by pro vás měly být zajímavé, co Google o všech vašich stránkách ví a ještě další věci. Web můžete na Search Console napojit několika způsoby, nejčastější je ověření prostřednictvím Analytics (když už na stránce kus kódu od Googlu máte, můžete ho využít pro více věcí), případně záznamem do sekce každé webové stránky, nebo nahráním kontrolního souboru přes FTP.

Opomíjenou funkcí mnoha webových stránek je mapa webu, sitemap, ve formátu XML souboru. Takový soubor nebo soubory vytvoří např. plugin All in One SEO Pack (a mnoho dalších), vy pak adresu souboru odešlete Googlu ke zpracování právě ve službě Search Console. Jde v podstatě o seznam všech stránek vašeho webu. Googlu odpadne trochu práce, ale hlavně má seznam kompletní a ověřený přímo od webmastera. Udělá si tak o webu přesný obraz a vy zase brzy zjistíte, které stránky považuje za kvalitní a zařadí je do výsledků vyhledávání. Ty méně kvalitní tedy můžete vylepšit, aby se do Indexu (seznam kvalitních stránek, z nichž se sestavují výsledky vyhledávání) dostaly také ony.

search-console-prokliky
Takhle na váš web klikají návštěvníci

Bezpečné prohlížení (Safe Browsing)

Ve spolupráci s mnoha internetovými společnostmi včetně Mozilla Foundation, která vyvíjí prohlížeč Firefox, vznikla před časem služba Bezpečné prohlížení (Safe browsing), která má za úkol chránit uživatele před vstupem na kompromitovaný (zavirovaný) web. Díky tomu, že Google podrobně načítá informace o každém webu, nemá problém najít škodlivý software. Tyto aktuální informace tedy pravidelně ukládá do databáze napadených serverů a serverových sítí (tedy ne na úrovni jednotlivých webů, ale celé infrastruktury, kde jsou jednotlivé weby uloženy). Prohlížeče před načtením každého webu kontrolují, zda se nachází v této databázi. Pokud ano, zobrazí uživateli velké červené varování a na web ho nechtějí pustit (pouze přes skrytý odkaz).

Z hlediska webmastera je důležité vědět, co máte dělat, když se váš web v této databázi ocitne a prohlížeče tedy nedovolí návštěvníkům na web vůbec vstoupit. Nemusí být přímo napaden, bohatě stačí, když byl napaden jiný web na stejném serveru (vy o tom tedy vůbec netušíte, je to spíše záležitost hostingové společnosti).

Samozřejmě si musíte být jistí, že váš web nebyl kompromitován. To znamená provést bezpečnostní testy celého webu a dat. Pak se připojte do Search Console a v sekci Bezpečnost požádejte o automatizované přezkoušení stavu. Obvykle trvá několik dní a může se stát, že pokud váš web napaden nebyl a pouze se „svezl“ v jedné skupině kvůli napadenému webu ze stejného serveru, nedosáhnete uvolnění zákazu. Pak kontaktujte hostingovou společnost a požadujte rychlé řešení (firma by měla napadený web odstavit a vyřešit vše s jeho majitelem).

To samozřejmě zdaleka nejsou všechny služby, které Google nabízí. Na ty ostatní se podíváme v jiném článku. Jde třeba o Google Tag Manager, testování strukturovaných dat nebo nástroje pro mobilní web či práci s mapami.

Referenční autorita

Ať chceme, nebo ne, Google určuje pravidla na internetu. Je to on, kdo má globální vyhledávací systém (Search), mocný systém reklamy (AdWords) a obsahovou síť, kde reklamu zobrazuje (AdSense). Google do velké míry určuje, co je kvalitní a jak má kvalita vypadat. Ovládl přirozené prostředí internetu, jeho rival Facebook si vlastní „subinternet“ musí vytvářet. Pokud chcete uspět, musíte pravidla hry znát, dodržovat a někdy porušovat. Ale to poslední až tehdy, kdy jste úspěšní v těch prvních dvou věcech.

Další články k tématu

Co je Upozornění na zastaralé CMS od CSIRT.CZ a CZ.NIC Pokud jste majitelem webu, možná vám také přišla zpráva, která vás upozorňuje, že vaše stránky používají zastaralé CMS. V tomto textu vysvětlujeme, co to znamená a zda je váš web...nějak ohrožen.
Jak ve WordPressu omezit komentářový spam Nežádoucí komentáře trápí snad všechny webové stránky, kam nechodí jen majitel webu samotný. Po instalaci nového webu se někdy objeví velmi rychle, až má člověk podezření, že je...instalátor přivolá. Situace je ale taková, že WordPress = čtvrtina světového internetu, takže je vůči němu vedeno množství různých útoků. Tedy také proti vašemu webu.

1 komentář u “Tyto 1+4 nástroje od Googlu vám zásadně vylepší funkčnost webu

Napsat komentář

E-mailem: WordPress a podnikání

Vlastimil OttStaráme se o spoustu webů běžících na WordPressu (včetně WooCommerce). V tomto newsletteru vám budu radit, jak svůj web vylepšovat. Dozvíte se, jak využívat WordPress v podnikání.