Jak správně měřit návštěvnost webu

Váš web existuje pro to, aby na něj chodili lidé. Nemáte ho pro svou radost jako třeba pěkné auto. Je to nástroj, kterým vyděláváte peníze, šíříte informace nebo realizujete nějakou jinou činnost, která vám přináší zisk, úspěch. Určitě vás tedy zajímá, kolik lidí na váš web chodí. Z toho se pak vyvozuje, jak jsou jednotlivé části webu úspěšné.

Proč měřit návštěvnost WordPressu?

Každá webová stránka je investice, u které je nutné průběžně zjišťovat její návratnost. Každá stránka vašeho webu nebo dokonce její část, má vliv na to, jaký úspěch je s ní spojený. Web nelze chápat jako jednu hmotu, naopak – každá část webu hraje sama za sebe. Návštěvníci nechodí nutně jen na titulní stránku, mohou přijít na jakoukoliv stránku. Pak vás bude zajímat, na kterou chodí, proč tam chodí a jak ji vylepšit, aby fungovala co nejlíp.

Při správném návrhu a realizaci webu, při správně nastavených kampaních a měřicích nástrojích, dostanete jasné výstupy. Čísla, možná grafy. Pak je potřeba jim porozumět a dobře z nich vyvodit ty správné závěry.

Spuštěním a provozováním webu nic nekončí, ale spíš začíná. Musíte se o něj starat a sledovat, jak si vede. Tedy.. nemusíte. Stále se setkáváme s weby a jejich majiteli, kteří návštěvnost neměří. Nebo měří, ale nevyhodnocují. Je to jejich škoda a jejich ztráta – peněžní i energetická. Vynaložená energie mizí v černé díře…

Jak získat statistiky webu

Existuje několik míst, kde můžete měřit výkon webu. Každé místo dává jiné výsledky a používají se pro něj jiné nástroje. A ne všechny výsledky jsou natolik průkazné, že s nimi lze dále pracovat. Tak si to trochu objasníme. Od těch nejméně vhodných k těm nejlepším.

Požadavky na server (ne)

Každý server, přesněji řečeno se bavíme o webovém serveru, ukládá všechny možné informace. Zaznamenává tedy také každý požadavek, který má zpracovat. Když se bavím o webovém serveru, máme na mysli zpracování požadavků pomocí protokolu http (včetně https). Požadavky existují v několika typech, nejčastější jsou GET a POST. První z nich požaduje, aby server odeslal zpět nějaká data – typicky výsledek toho, co zpracuje prostřednictvím PHP. Tedy česky řečeno výsledné HTML, webovou stránku. Druhý naopak data posílá a žádá server, aby je předal do (např.) procesu PHP.

Protože nás zajímají požadavky, které stahují výsledné HTML (tedy GET), můžeme na hostingu získat jejich protokol, obvykle se jmenuje access.log. Každý hosting to má trochu jinak – někde najdete soubor v adresáři, jinde si musíte kliknutím povolit jeho ukládání, někde může být za příplatek.

Podstatné je, že tento soubor vám nijak nepomůže v určování návštěvnosti vašeho webu. A víte proč? Zejména ze dvou důvodů:

  1. Obsahuje záznam o každém požadavku. Tedy všechny roboty, které procházejí internet (a že jich je čímdál více) a každý pokus o útok.
  2. Neobsahuje definici toho, co je to návštěva. Dále vysvětlíme, proč je to důležité.

Takže tento soubor vám bude k něčemu pouze tehdy, když nemáte večer před spaním co číst a zajímá vás, co za pobudy se potuluje internetem. A nebo vás dostali a hledáte záznamy o tom, kdo a kdy to asi mohl být. Takhle to čtení vypadá (vybrané řádky, adresy anonymizovány):

wp-admin.cz 7x.xx.xx.xx "-" "-" [03/Mar/2021:00:40:25 +0100] "GET / HTTP/1.0" 200 30896 "-" "Googlebot 2.1" 77.93.220.28 799928
wp-admin.cz 1x.xx.xx.xx "-" "-" [03/Mar/2021:00:16:39 +0100] "GET /priklad/migrace-webu-na-novy-hosting/ HTTP/1.0" 200 9739 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; bingbot/2.0; +http://www.bing.com/bingbot.htm)" 13.66.139.78 2490008
wp-admin.cz 6x.xx.xx.xx "-" "-" [03/Mar/2021:03:46:27 +0100] "GET /wp-content/themes/wpadmin2020/assets/js/bootstrap.min.js HTTP/1.0" 200 14741 "https://wp-admin.cz/" "Mozilla/5.0 (Linux; Android 7.0; Moto G (4)) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/88.0.4324.175 Mobile Safari/537.36 Chrome-Lighthouse" 66.249.93.28 7370
wp-admin.cz 8x.xx.xx.xx "-" "-" [03/Mar/2021:14:55:54 +0100] "GET /wp-content/themes/wpadmin2020/assets/css/bootstrap.min.css HTTP/1.0" 200 21719 "https://wp-admin.cz/sluzba/pravidelna-mesicni-sprava-wordpress-webu/" "Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/88.0.4324.182 Safari/537.36 Edg/88.0.705.74" 81.25.29.243 13134

Podle množství návštěv, které vlastně neznáme, může mít tento záznam denně tisíce a stovky tisíc záznamů (samozřejmě i více, pokud je váš web opravdu úspěšný). To určitě nechcete číst… takže když už je potřeba něco hledat, zkuste využít program GoAccess, který tyto logy dokáže do jisté míry vizualizovat (někdy je třeba upravit způsob, jakým logy čte). Nicméně je primárně určený pro linuxové systémy.

Statistiky zobrazené pomocí GoAccess
Statistiky zobrazené pomocí GoAccess

Počítadlo přístupů zahoďte

Na internetu jsou také služby, které zobrazují počítadlo návštěv. Vložíte si do webu jejich měřicí kód a zobrazuje se vám, kolik .. kolik čeho? Požadavků na server, návštěv lidí, počítají se i roboti..? Takové počítadlo není k ničemu, technologicky patří do roku 2000 a na svém webu byste ho mít neměli.

Počítadlo přečtení u článku taky pryč

Je to úplně stejné jako s počítadlem. Pokaždé, když se načte stránka, se počítadlo v databázi navýší o jednu. V lepším případě se v prohlížeči návštěvníka uloží cookie, aby se další návštěva započítala až třeba za hodinu. Ale různí boti JavaScript nemají, takže jejich další požadavek o dvě sekundy později je další navýšení čtenosti článku.. vidíte v tom ten nesmysl? A což teprve, když někdo napíše skript, který pošle 1000 požadavků za sekundu na každý článek vašeho webu. To bude panečku bestseller!

Ale dřív vám zřejmě web padne, protože na „takový provoz tady nejsme stavěný“!

Webová analytika má jako jediná smysl

Webová analytika slouží k měření, sbírání, sledování a vyhodnocování dat, které vznikají provozem webových stránek. Účelem analytiky je porozumět webu a jeho provozu. Následně ho pak vylepšit, aby podával lepší výsledky. K tomu účelu se definují cíle, typicky nákup produktu, odeslání formuláře, registrace do newsletteru apod. Provedení cíle se označuje jako konverze. Analytický nástroj tedy

  • zjišťuje, co se na webu děje a jaké úpravy mu pomohou k tomu, aby byly stránky efektivnější,
  • slouží k lepšímu pochopení uživatelského chování na webu (odkud návštěvníci přicházejí, jaká slova vyhledávají, jak se na stránkách pohybují, kam odcházejí apod.),
  • je základem strategie pro internetový marketing.

Tím se dostáváme k moderním technologiím. Sběru dat prostřednictvím JavaScriptu, který se spouští v prohlížeči. Boti ho (ani JS, ani prohlížeč) nemají, takže nejsou započítáni a pokud ho mají, už je někdo identifikoval a při interpretaci dat jsou tato data vyloučena. Sběr dat a jejich interpretace jsou vzájemně oddělené fáze či aktivity, což má výhody a nevýhody.

Výhody

  • Data jsou sbírána nezávisle na aktuálním technickém stavu webu. Pokud stav webu umožní spuštění skriptu, máme data.
  • Jsou definovány abstrahující pojmy, s nimiž se pracuje, např. návštěvanový návštěvníkvracející se návštěvníkzdroj provozu a minimálně desítky dalších.
  • S daty se pracuje později, lze je čistit, filtrovat, exportovat, prezentovat v různých formách.
  • Data lze díky zavedeným aplikacím porovnávat, existuje tedy průmyslový standard.

Nevýhody

  • Data nelze (nebo velmi obtížně) zobrazit ihned na samotném měřeném webu. To vadí zejména těm provozovatelům, kteří chtějí mít na webu počítadla.
  • Práce s daty není triviální a laik výstupům a jejich interpretacím rozumí jen po zaškolení. Vznikla také vrstva pseudoodborníků, kteří prodávají zelené šipečky nahoru a červené dolů (rozumějte – když je zelená, váš web na tom má být „dobře“, což je ale nesmyslná zkratka).
  • Způsob výkladu dat se čas od času trochu změní a celá problematika může mít více výkladů a komplikuje se.

Statistické a analytické nástroje využívané v praxi

Z dosavadního textu mělo vyplynout, že nic než webová analytika nemá praktický přínos, pokud se tedy bavíme o měření výkonnosti webu. Serverové statistiky se někdy hodí, ale pro marketing potřebujete nasadit tyto nástroje (někdy i více z nich):

  • Google Analytics a/nebo případně open-source variantu Matomo,
  • HotJar, Crazy Egg, KISSmetrics, …
  • Facebook Pixel, LinkedIn Insight Tag pro integraci sociálních sítí.

Ale abychom ty serverové aplikace neodbyli, uvedeme zde dvě, na které můžete narazit. Ale pokud jejich data pošlete marketérovi, nebude vědět, co to je a pošle vás k šípku. 🙂

Serverové statistiky

Tyto statistiky poskytuje přímo váš poskytovatel hostingu, resp. najdete je na serveru. Jak už jsme napsali, zachycují požadavky na nejnižší úrovni datového přenosu. Oba programy jsou značně fousaté a nejsou příliš pěkné. Ale správci serverů, kteří je používají, mají docela dobré rčení: Pokud to není rozbité, neopravuj to!

AWStats

AWStats je svobodný software pro analýzu a reportování web statistik. Analyzuje veškerá data z internetových služeb jako jsou webové stránky, streamovací média, maily nebo FTP servery. AWStats čte a analyzuje data ze serverových logů. Data jsou prezentována do tabulek a grafů. Statické reporty (pouze text) lze získat i přes příkazovou řádku přímo ze serveru, což je pokročilejší práce pro serverové administrátory.

Ukázka aplikace AWStat – stránka je velmi dlouhá
Ukázka aplikace AWStat – stránka je velmi dlouhá, obsahuje hodně dat z měření, ale bohužel v praxi nepoužitelných

Webalizer

Webalizer, stejně jako výše zmiňovaný AWStats, je také svobodný software a slouží k analýze a reportování webových statistik. Má jiné grafické rozhraní, ale funkcemi je téměř totožný s výše zmíněným. Data získává ze serverových logů a převádí je do grafů a tabulek. Patří mezi nejužívanější nástroje pro měření webových stránek.

Webalizer dokáže zpracovat 70 000 záznamů za jednu sekundu. Log soubor s přibližně 2 miliony záznamy může být analyzován asi za 30 sekund. Tento nástroj je schopný pracovat s komprimovanými (.gzip, .bz2) záznamy, aniž by byla potřeba jejich dekomprese. Reporty vytvořené Webalizerem je možné zpracovávat z příkazové řádky.

Google Analytics je standard měření webu

Statistiky webových stránek jsou souhrnem informací získaných analýzou pomocí analytických nástrojů. Pomocí nadefinovaných cílů jednotlivých metrik získáme statistické údaje, ze kterých můžeme dále vycházet. Například, že na váš web chodí od 17 do 20 hodin ženy ve věku 18-30 let, které jsou převážně ze Slovenska.

Ať chceme nebo ne, Google Analytics jsou standardem webové analýzy, a to už pěknou řádku let. V současné době (3/2021) je na trhu nová verze Analytics, která mění způsob měření i práce s touto zavedenou aplikací. Původní verze se bude ještě pár let používat.

Aplikaci se snaží konkurovat open-source nástroj Matomo, který poskytuje vlastně stejné možnosti, jen není vlastněn korporací a není tak rozšířený. Výsledky jeho měření se liší od výsledků ve Google Analytics, ale jak píšeme výše, není to chyba, nýbrž jiný způsob měření a vyhodnocení.

Co Google Analytics zpracovává?

Návštěvnost jednotlivých stránek, příklad metrik:

  • tok uživatelů – pohyb uživatelů na webu
  • zdroj – odkud na web uživatelé přišli (Seznam, Google, Bing, placené kampaně, přímý přístup přes adresní řádek, atd.)
  • míra opuštění – kolik procent uživatelů opustilo danou stránku
  • čas strávený na stránce

Operační systém:

  • prohlížeč – Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge, IE, …
  • operační systém – Windows, Linux, MacOS, iOS, Android, …
  • rozlišení obrazovky monitoru/displeje
  • zařízení – PC, tablet, mobil (rozlišeny jednotlivé modely)

Po další aktivaci a úpravách můžete sledovat i demografické údaje uživatelů:

  • jazyk
  • země/území (odkud uživatelé přišli)
  • město (odkud uživatelé přišli)

Matomo

Matomo (dříve Piwik), jeden z nejpopulárnějších nástrojů na měření webů, využívá už přes milion webů po celém světě. Prezentuje se jako otevřený a bezpečný softwarem pro webovou analýzu. Existuje jeden významný rozdíl při srovnání s Google Analytics: Matomo lze nainstalovat na vlastní server, takže veškerá data zůstávají v rukou provozovatele webu. Matomo je tzv. all-in-one platformou pro analýzu webů, kdy nabízí webovou analýzu, heatmapy, A/B testování a další funkce. Platforma je také přeložena do češtiny, což bude pro mnohé uživatele výhodou.

Nástěnka s výsledky měření v Matomo
Nástěnka s výsledky měření v Matomo

Jak vložit měřicí kód na web

Pokud se jedná o službu třetí strany (typicky Google Analytics), nejprve je důležité danou službu vůbec nastavit. Nastavení bychom doporučovali nechat zkušenějšímu marketérovi. Společně si nadefinujete cíle, kterých chcete dosahovat a jak často je vyhodnocovat.

Po vygenerování měřicího kódu máte několik možností, jak ho do webu vložit. Musí být vložen tak, aby se spouštěl na každé stránce. Vybrat si tedy můžete z těchto technických možností vložení kódu

Plugin Site Kit by Google vám data z Analytics krásně zobrazí ve WordPressu
Plugin Site Kit by Google vám data z Analytics krásně zobrazí ve WordPressu

Jak často statistiky vyhodnocovat

Rozhodně je vhodné stanovit si rutinu, tzn. pravidelně data kontrolovat – jednak, že se sbírají a zobrazují, jednak, že dosahují hodnot, které jste si stanovili. Nebojte se vyhledat odbornou pomoc, protože se může stát, že vás to nebude bavit a na práci se statistikami rezignujete. To je ale škoda, ochudíte se o důležitou pomůcku, která může vašemu podnikání výrazně pomoci. Měnit lze pouze věci, které máte pod kontrolou – ty, které měříte.

1 komentář u „Jak správně měřit návštěvnost webu“

Komentáře nejsou povoleny.

Newsletter Rádce pro správce

Každou středu rozesíláme část svého know-how, které jsme pracně získali během posledních let. Zadarmo každému, kdo má zájem stát se zkušeným správcem WordPressu. Není určený našim zákazníkům, nýbrž našim kolegům v oboru. Vracíme tak komunitě to, co jsme získali od jiných. Podívejte se do jeho archivu.