Proč by měl být web rychlý?

Rychlost webových stránek je kritickým faktorem pro uživatelský zážitek a úspěch online podnikání. Se řiká. Jenže proč? Proč by měl být web rychlý?

Uživatelé jsou spokojení

Rychlý web poskytuje lepší uživatelský zážitek, což zvyšuje pravděpodobnost, že uživatelé budou zůstávat na stránce a navštěvovat ji opakovaně.

Pokud jde o administraci, třeba e-shopu, obsluha nemusí čekat, až se vyfiltrují objednávky a není tak ve stresu. Pokud je tato část práce pomalá, např. dlouho trvá načtení objednávky, zaměstnance to [logicky] po nějaké době frustruje. Nechcete mít nas**ané zaměstnance.

Nižší míra odchodu (bounce rate)

Pomalé načítání stránek může způsobit, že uživatelé opustí stránku dříve, než chcete – to zvyšuje míru odchodu a snižuje konverze. Návštěvníkům se prostě nechce čekat, než se načte celá stránka s vyfiltrovanými produkty nebo než se proklikají k zaplacení košíku. Podobně to může být na portfoliových stránkách plných velkoformátových fotek – mobil je sotva načte a zobrazí, ovládání je nepohodlné a všechno to dlouho trvá. Návštěvník se vydá hledat podobný, ale rychlejší web.

Lepší SEO, tedy nalezitelnost

Rychlost načítání stránek je jedním z faktorů, které ovlivní umístění ve výsledcích vyhledávání. Rychlejší stránky mají šanci, předpoklad, tendenci dosahovat lepších pozic ve výsledcích vyhledávání. Google tomu říká „page experience“, protože jde o synergii různých činností a jejích výsledků, ale faktem je, že pomalý web nebude žádná hvězda. Viz Understanding page experience in Google Search results.

Search Console: Adresy stránek vyžadující zlepšení
Search Console: Adresy stránek vyžadující zlepšení

Uživatelská angažovanost a úspěšné konverze

Rychlý web může zvýšit konverzní míru, protože neklade bariéry v podobně čekání. Má-li dobře připravenou cestu pro návštěvníky, pak je „práce“ s ním pohodlná a přímočará. Lidé nemají problém nechat se vést a pokud je obsah zaujme, provedou požadovanou akci – nákup, vyplnění formuláře nebo cokoliv dalšího, co jim tvůrce připraví.

Nižší náklady na provoz

Pokud jsou stránky pomalé, majitelé se často uchylují k nákupu lepšího hostingu s vyšším výkonem. Nedostatky webu (pomalost) se „přečíslí“ výkonem. Vypadá to jako řešení, ale je to jen odložení problému do budoucna. Kromě vyšších nákladů na hosting přijdou také další náklady v budoucnu, protože redaktoři budou mít dojem, že je vše vyřešeno a budou s webem nadále pracovat, jak byli zvyklí, tedy bez optimalizace. Tím se problémy jen odsunou a jejich odstranění zdraží. Jednou bude každý hosting pomalý a optimalizace nakonec bude potřeba.

Rychlé stránky, které nemají technický dluh a jsou v optimálním stavu, je možné plánovitě rozvíjet a škálovat. Jejich provozní náklady jsou realistické a známé, není potřeba skrývat nedostatky pod silný výkon, ale naopak výkon čerpat podle reálné potřeby. Tím se zajistí, že provozní náklady odpovídají potřebám.

Mobilní zážitek a responzivita

Mobilní zařízení jsou sice výkonným počítačem v kapse, ale to neznamená, že má mobilní webový prohlížeč tento výkon k dispozici. Je taky potřeba počítat s nižší rychlostí datového spojení. Nacházím stále dost webů, které obsahují na (titulní) stránce fotogalerii plnou velkých fotek – jak si s tím má chudák mobilní prohlížeč poradit během pár sekund?

Velkým zabijákem výkonu jsou také složitější javascripty nebo efekty. Třeba procházení fotogalerie swipováním často znamená, že se celá musí načíst do paměti prohlížeče a pomocí javascriptu uživatel posunuje obrázky. Stálo by za to zjistit, která galerie ze standardních pluginů umí každý požadavek poslat postupně.

Responzivita neznamená jen to, že obrázky mají adekvátní rozměry (Četli jste už před časem newsletter, který jsem tomu věnoval? Optimalizace obrázků pro web), ale že se na daném zařízení některé součástí vůbec nenačítají nebo se načítají v této verzi. Což je trochu problém, protože detekovat segment zařízení nemusí být vždy jednoduché. A detekovat ho podle požadavku už na serveru a podle toho poslat odpovídající kód…. to dělá jen někdo.

Vyšší spolehlivost

Když vše funguje správně, mělo by to být rychlé a bez problémů, resp. nečekaných incidentů. Souvisí to s provozními náklady – pokud nemusí obsluha čekat nebo vymýšlet pomůcky, jak věci udělat rychleji, protože web je pomalý, pak se může soustředit na svou práci. Nedělá chyby, nemusí být ve stresu kvůli webu, který funguje spolehlivě a předvídatelně. Podobně to samozřejmě návštěvník nebo uživatel, který vám nese peníze.

Rychlejší stránky nevyžadují tolik výkonu, tedy potřebují méně elektrické energie. Jednak je to přínosem pro životní prostředí a jednak to může snížit provozní náklady (platíte a čerpáte méně zdrojů).

Lepší konkurenční postavení

V dnešním online prostředí je rychlost klíčovým faktorem konkurenčního prostředí, ať si kdo chce… Rychlý web je základ pro úspěch v onlinu, pro vývojáře v podstatě určitý závazek. Je to konkurenční výhoda, protože jen některé weby jsou rychlé.

Pomalé weby nikdo nechce!


Technické okénko na závěr

Už jsem tu psal několikrát o tom, jak web zrychlit na backendu, frontendu, a to se zacílením na různá slabá místa. Jedno z nich je databáze a automatické načítání mnoha voleb. Nemáte šanci to ovlivnit, pokud to vývojář takto chce. Čím méně dat se načítá, tím jsou dotazy rychlejší, praxe má ale bohužel opačný směr, načítá se toho spíše víc.

Joost de Valk – ano, ten který založil plugin SEO byo Yoast – upozorňuje na svém blogu na plugin, který vám pomůže tyto automatické položky trochu zorganizovat.

Další tip na extra zajímavý článek mám od jiného profíka, kterým je Remkus de Vries (taky Holanďan). Ten postoval (tedy dříve bychom řekli twítoval) odkaz na článek The Real Attack Vector Responsible for 60% of Hacked WordPress Sites in 2023, ze kterého vyplývá, že většina napadených WordPress webů není napadena kvůli zastaralým pluginům nebo jádru. Ups. Tak to budeme muset trochu upravit argumentaci 🙂

Aktualizace o pár dní později. Tomáš S. mě upozornil na článek State of WordPress Security In 2024, kde je zase napsáno, že většina útoků přichází přes neošetřené chyby ve WP ekosystému (tedy pluginech). Takže si vyberte, čemu chcete věřit. Každopádně je potřeba se o naše webíky starat!

Ať vám to šlape!

Newsletter Rádce pro správce

Každou středu rozesíláme část svého know-how, které jsme pracně získali během posledních let. Zadarmo každému, kdo má zájem stát se zkušeným správcem WordPressu. Není určený našim zákazníkům, nýbrž našim kolegům v oboru. Vracíme tak komunitě to, co jsme získali od jiných. Podívejte se do jeho archivu.