Když e-shop neprodává: Signály, že něco nefunguje

Obrátila se na mě jedna paní z firmy s požadavkem na drobné úpravy na jejich e-shopu. Stál prý několik set tisíc korun, ale přitom v něm nefungují některé základní věci. Nebudu se zabývat tím, jak řídit zakázku, nebo jak si ověřit, že dodavatel skutečně splnil, co měl, nebo jak poznat nekvalitní práci. Je to velká bolest českého trhu, ale ani já nejsem vševědoucí a knížecí rady budu rozdávat někdy příště.

Jak vlastně poznat nefunkční e-shop

Je to vlastně jednoduché: neprodává. Objednávky jsou spíše náhodné, pokud se vyhodnocuji statistiky návštěvnosti, tak jsou to nízká čísla, zodpovědná osoba (majitel, shop manager) na první pohled vidí, že e-shop nefunguje, jak by měl.

Špatná funkčnost je viditelná i laickým okem na první pohled a je samozřejmě spjatá s úspěšným obchodním výkonem. Tedy že cinkání peněz na účtu je podmíněné dobrou funkčností samotné aplikace. Snadno si jako nakupující ověříte, zda je e-shop v kondici:

  • Když kliknete na tlačítko Přidat do košíku, netrvá přidání do košíku čtyři nebo více sekund.
  • Výpisy produktů nejsou zmatené a nepřehledné (=dobré UI a následně i UX).
  • Funguje filtrování a stránkování produktů podle aktivovaných kritérií a parametrů.
  • Platební a dopravní metody se neduplikují, jsou realistické a logické.
  • Procházení e-shopem nevykazuje žádné chyby a je svižné, ideálně i na mobilu.

Toto jsou průvodní jevy e-shopu, který je správně nastavený, respektive – v obráceném smyslu, když to nevidíte, tak jste na e-shopu nefunkčním (špatně fungujícím).

Tyto příznaky měl e-shop, který jsem dostal k částečné opravě. Při pohledu do administrace se bohužel ukázaly další (předpokládané) problémy, čímž myslím skrumáž různých pluginů, mnoho neaktivních, drtivá většina neaktualizovaných.

Několik pluginů pro jednu funkci, které nebyly správně nastavené a různým způsobem vzájemně kolidujících. Jako další nevýhra ještě bylo nutné počítat s tím, že někdo upravil šablonu Storefront, kterou tak nebylo možné snadno aktualizovat. Kvituju s povděkem aspoň to, že ten kód je vcelku čistý a využívá hooky, takže bude snadné ho přenést. Škoda, že to autor nedal rovnou do pluginu, správkyně webu mohla v klidu aktualizovat… takhle má zbytečné problémy navíc.

Kam a jak správně vkládat měřicí kódy? Máme o tom článek, abyste se podobné situaci vyhnuli:

Jak e-shop opravit a stabilizovat

Potřebujete všechny pluginy?
Potřebujete všechny pluginy?

Nejprve je nutné popsat si současný stav a udělat snímky těch stránek, které nefungují správně, například pokladny. Za samozřejmé beru uložení reportu ze Zdraví webu, kde je seznam pluginů a konfigurace hostingu.

Jeden z prvních kroků, které bych udělal, je revize pluginů. Stručně řečeno jde o to, aby na webu zůstaly jen ty pluginy, které jsou z a) funkční, za b) správně licencované a za c) účelně použité. Viz obrázek výše – rozhodně bych zkoumal, zda jsou všechny potřeba.

Souběžně s revizí pluginů kontroluji i nastavení hostingu, což v dnešní době znamená PHP verze 8.3 nebo 8.4+ a dostatek paměti pro WooCommerce (256 MB je minimum!).

Z toho vyplyne, jestli všechny pluginy tuto verzi PHP podporují. Může se snadno stát, že se objeví chyby související s přechodem na novou verzi PHP. Ty je vhodné vyřešit, například komunikací s autorem pro pluginu. Předpokládám také, že vše připravujete na pracovní kopii webu.

Dále je vhodné zmapovat, jaké funkce se nacházejí v šabloně. Pokud někdo bohužel upravil jedinou šablonu webu, pak bude nezbytné tyto změny identifikovat a vyčlenit do pluginu nebo do podřízené šablony. Jakmile ty to změny vyčleníte, což je samozřejmě práce spíše programátorská, vložte je podřízené šablony, i když ji na první pohled nepotřebujete. Ten druhý pohled můžete mít za rok a budete rádi, že máte podřízenou šablonu funkční a připravenou.

V procesu hledání kódu na míru nezapomeňte na snippet managery, tedy pluginy, kde jsou uloženy různé části kódu. I ten by měl jít do podřízené šablony nebo vlastních pluginů.

  • Jakmile máte správně nastavený hosting,
  • revidované a aktualizované pluginy, které fungují bez chyb (zkontrolujte logy),
  • funkční aktualizovanou a ideálně podřízenou šablonu,

pak se můžete věnovat revizi nastavení WooCommerce a všech souvisejících pluginů. Nejde jen o přímé nastavení, ale také o kontrolu procesů, které e-shopem procházejí. To máte:

  • Správné nastavení platební metod, včetně platební brány a označování stavu objednávek.
  • Dopravní metody pro různé typy produktů, poštovné, balné a další poplatky.
  • Lana, mačky a cepíny.
  • Propojení s účetním nebo ekonomickým softwarem, tzn. zpracování objednávek ze strany účetních.
  • Kreditní systém, odměny, virtuální balíčky, slevové kupony, marketingové slevy a další lákadla pro budoucí klienty – musíte je započítat, vykomunikovat zákazníkům, vyúčtovat, evidovat plnění atp.
  • Různá výše DPH, jejich změna v čase, prodej do jiných zemí (zabránit dvojitému zdanění), práce s eurem a kurzem měn…

Různých procesů a z toho vyplývajících situací existuje ještě mnohem více, provozovat e-shop není žádná legrace, proto je dobré při úpravách nastavení vědět přesně, co děláme. Riziko poškození je poměrně vysoké. Určitě to nezvládne jeden člověk – minimálně zadání musí dodat majitel a je taky dobré stanovit kontroly a testování Např. dobře míněná ochrana proti spamu může efektivně zrušit nebo poškodit celý objednávkový proces.

Velkým tématem je také odesílání a doručování e-mailů, a to jak transakčních, marketingových nebo běžných informačních. A dostáváme se tak tématům zpracování osobních údajů, na které podle mých zkušeností většina e-shopařů poměrně dost kašle.

Na pomyslném vrcholu všech činností je správné nastavení měřicích kódů, aby měli co dělat analytici. V dnešní době má v případě e-shopu smysl jen použití tag manageru (typicky Google Tag Manager), nenechávejte na webu pluginy pro spouštění různých měření jako SiteKit, nebo WooCommerce Google Analytics Integration. Bude pro vás velmi pracné, abyste splnili všechny požadavky na správu souhlasů, zejména když pro e-shop provozujete reklamy v různých sítích (Google, Facebook, remarketing nebo retargeting) – všechno bude snazší, když to budete spouštět až z GTM na základě udělených souhlasů.

Jako správce e-shopu za tyto věci zodpovídáme aspoň trochu, spíše víc. Obtížně se vysvětluje, že chyba nebo komplikace nenastala naším zásahem. Proto je dobré svou činnost dokumentovat před a po změnách, a to jak vizuálně – tedy natočení videa nebo vytvoření snímku obrazovky- tak faktograficky, tedy pomocí logu s časovými značkami. Pokud k nějakým nežádoucím změnám dojde, jsme to my, kdo by měl doložit, jak se to stalo, proč se to stalo a jak zabráníme tomu, aby se to neopakovalo.

Máme to těžké. Ale baví nás to, žejo? 🙂

Autor článku

Vlastimil Ott

Pracuji s WordPressem někdy od roku 2006, od roku 2001 s Linuxem. Naučil jsem se programovat, vyvíjet a udržovat weby, což mi umožnilo stát se součástí WP komunity. Vystupoval jsem na několika konferencích, nejčastěji s tématem správy a optimalizace WordPressu. Ještě předtím jsem byl šéfredaktorem magazínu LinuxEXPRES a vydal knihu LibreOffice Writer. Více na mém osobním webu.

Napsat komentář

obálka wordpress

Získejte pravidelné rady pro správu webu

Praktické tipy, jak udržet váš WordPress ve formě. Každé dva týdny do vaší schránky.

  • Tipy a checklisty od profesionálů.
  • Praktické postupy pro každodenní praxi
  • Žádný spam, jen to užitečné.