Náhrada za Google Analytics

Už je skoro pozdě. Tento newsletter posílám v červnu 2023 s vědomím toho, že od 1. července přestane fungovat nejpoužívanější služba pro měření návštěvnosti na stránkách – Google Analytics.

Přestane fungovat její dnes už stará verze Universal (zkratka GA nebo UA) a je nahrazena novou verzí s číslovkou čtyři (zkratka GA4).

No a zjistil jsem, že je pořád hodně lidí, kteří to neřeší, tedy nemají zajištěnou kontinuitu ve sbírání analytických dat. Nevědí, jak budou za pár týdnů získávat data o návštěvnosti svých webů.

Když pominu, že mohli minout asertivní kampaň Google kterou náš masíruje v průběhu roku a celkem intenzivně od března, pak mi z toho vyplývá jeden závěr. Spousta majitelů webů prostě Google Analytics nepotřebuje.

Proč mnozí majitelé webů nepracují s analytikou?

Docela hodně webů starou verzi Analytics spouští a data sbírá. Ale dál už jsou to jen komplikace:

  • ne každý rozumí pojmům, které se v aplikaci GA používají a zobrazují,
  • naopak tam nejsou nastavené informace, které by majitel vidět potřeboval,
  • neumí si ji nastavit, protože to udělal někdo, kdo už tady není,
  • nemá čas ani motivaci se tomu věnovat, protože je to jedna z mnoha věcí, které má na starosti,
  • nemá nastavený mindset (jak to slovo nemám rád, tak ho použiju) na rozhodování na základě dat,
  • neví, že dobrá data mohou mít pozitivní vliv je výkon jeho webu,
  • nebo tohle ví, ale nedaří se mu sehnat odborníka nebo ho neumí zaplatit.

Motivace přejít na GA4 je tedy poměrně často minimální, protože v tom majitelé nebo jejich zodpovědní zaměstnanci nevidí žádný přínos a každá změna je vlastně k horšímu.

Jaké komplikace přináší přechod na GA4

Nejsem odborník na GA, tudíž tady nebudu dělat chytrého. Spíše se řadím k těm, kteří tu bariéru nechtějí překonávat, i když rámcově chápu, že GA4 jsou přínosem. Jenže

  • nastavit aplikaci už člověk nezvládne jen tak sám, aby měl jistotu, že je to správně,
  • nastavit vše v souladu s GDPR je obtížné i na webu samotném, natož ještě v úplně nové službě,
  • rozumět správně datům a vyvozovat z nich závěry je jako učit se nový jazyk,
  • vůbec není jasné, jak v datech interpretovat přechod mezi UA a GA4,
  • nakonec dospějeme k závěru, že je vlastně nepotřebujeme.

Jsou tam ještě technické okolnosti, o kterých běžný majitel webu většinou ani neví – vkládání by mělo proběhnout prostřednictvím Google Tag Manager, což znamená zvládnout nastavení další aplikace, chápat pojem kontejner, značka a uvědomit si, že je potřeba udělat revizi všech ostatních měřicích kódů na webu a už opravdu doopravdy mít v pořádku správu cookies.

Do toho se chce málokomu vlastníma rukama. Jak z toho ven?

Fakt ty GA4 potřebujete?

Můžete se to naučit, ale to přesně se vám nechce. Není čas a síla.

Můžete si někoho najmout, ale chvilku budete hledat toho správného a je dost možné, že na úpravy po nějaké době už nebude mít čas a sběr dat nebude optimálně nastavený, tudíž nebude sloužit tomu hlavnímu – dodávat data pro klíčová rozhodnutí. Zas to bude jen okrajový doplněk.

Můžete GA4 nepoužívat?

Ano, jde to, pokud:

  • pokud nepoužíváte reklamní systém od Googlu, který je na Analytics napojený,
  • pokud se nepohybujete v businessovém prostředí, kde jsou data z GA4 klíčovým nástrojem pro měření úspěchu nebo plánování dalších kroků,
  • pokud jste ochotni akceptovat, že jiný nástroj vám poskytne podobné, ale nikoliv stejné výsledky, každopádně jednodušší

A takových webů znám hodně. „Analytics máme, ale moc to neřešíme“ je zhruba vyjádření postoje k tomu nástroji a jeho výstupům. Odpověď čtu jako „zajímá nás zhruba, kolik a kam nám chodí lidí“. Nepouštějí žádné složité kampaně, jádro businessu často není v samotném onlinu, není tam ta nutná posedlost měřením všeho.

Týká se to velkého množství webů. Tak jaké mají (máte) možnosti?

Alternativy ke Google Analytics

Možné způsoby, jak měřit návštěvnost webu, jsem popsal v tomto článku: Jak správně měřit návštěvnost webu. Zatím tam chybí plugin, který používám a který mi přijde pro mnoho malých webů celkem ideální: Independent Analytics. Já vím, že má spoustu menších nevýhod, např. měření WooCommerce už je placené, ale ty výhody pro běžný malý web jsou podle mě výrazné:

  • není potřeba nic nastavovat ani se učit,
  • plugin nepoužívá cookies,
  • data se ukládají přímo na webu,
  • nabízí dostatek jednoduchých přehledů pro laické uživatele.

Je mi jasné, že tento plugin pomůže jen určité části majitelů/provozovatelů. A myslím si, že je to lepší, než je nechat bez jakýchkoliv nastavených analytik, statistik nebo je pracně nutit do složitých nastavování GA4, když potřebují jen pár věcí.

Kolik lidí přišlo na které stránky.

Newsletter Rádce pro správce

Každou středu rozesíláme část svého know-how, které jsme pracně získali během posledních let. Zadarmo každému, kdo má zájem stát se zkušeným správcem WordPressu. Není určený našim zákazníkům, nýbrž našim kolegům v oboru. Vracíme tak komunitě to, co jsme získali od jiných. Podívejte se do jeho archivu.