Vložit měřicí kódy je sice jednoduché, musíte ale vědět kam. Je snadné třísknout kladivem, ale musíte vědět, na hlavičku kterého hřebíku. Nepoučení uživatele vkládají kód přímo v editoru (Gutenbergu, Elementoru), což je špatně. Je vložený v obsahové části, kde nemá být, nemáte pod kontrolou jeho spouštění a může být nacachovaný.
Obsah článku
Měřicím kódem myslím třeba
- Facebook pixel (tedy kód, který sestavuje vaše publika na Facebooku podle návštěv na webu)
- JavaScript pro měření návštěvnosti nebo pohyb návštěvníků na něm
- kód pro zachytávání dat a odesílání do externích aplikací
Většina měřicích kódů se vkládá do hlavičky výsledného dokumentu, tedy před značku </head>
. Tu nelze někde editovat přímo, generuje se. Musí být tedy místo, odkud se tyto kódy načtou a vygenerují na správné místo.
Kam měřicí kód nevkládat
Zdrojový kód šablony
Naprosto nevhodné řešení, protože po aktualizaci šablony se všechny změny přepíší. Neaktualizovat šablonu je také špatné řešení. Originální kód šablony se nemění, slouží k tomu podřízená šablona (child theme), viz dále.
Nastavení šablony
Za nevhodné považuji políčka v konfiguraci šablony (Theme Settings), protože tyto kódy je nutné mít na jednom místě a ideálně je spouštět nebo vypínat na základě podmínek. To v tomto případě nebude možné. Bude v nich nepořádek, dojde k duplicitám nebo se bude volat už nefunkční kód.
Méně špatná místa pro vložení
Plugin typu snippet manager
Možností je plugin pro vkládání kódu do hlavičky nebo patičky webu, obecně se mu říká snippet manager (měřicí kód = snippet). Obvykle umí vložit kód HTML, JS, CSS a obvykle do hlavičky. Nejprve se podívejte, jestli už na webu nějaký plugin tohoto typu není, abyste zbytečně neinstalovali další. Také se ujistětě, že se snippety používají a odstraňte ukázkové záznamy. Nebojte se své záznamy pojmenovat zcela přesně, abyste věděli, co daný snippet dělá, to je vidět na druhém obrázku.


Elementy (plugin GP Premium)
Moje oblíbená šablona GeneratePress a její rodina nemůže zůstat stranou, musím ji zmínit. 🙂 Nejsem si teď ale jistý, jestli to umí jiná šablona nebo nástroj, asi jo. Je to pořád no-code řešení.
Plugin GP Premium vytváří možnost vkládání elementů, které se načítají na webu podle určených podmínek. Jeden z typů je taky hlavička, kam lze vložit měřicí kód. na obrázku je příklad takové kódu vkládaného do hlavičky webu (opět myšleno před </head>
v HTML, nikoliv vizuální záhlaví webu).

Ideální místo pro vložení
Podřízená šablona
Pokud existuje podřízená šablona, měřicí kód je možné vložit do ní. To už je ale úkol pro kodéra nebo programátora. Stejně jako v případe GP Premium se vytváří obsluha hooku wp_head. Pokud chcete vědět víc, pak mám dva články:
CMP plugin
Plugin pro správu souhlasů s cookies obvykle umožní spustit měřicí kódy spravované tag managerem, o tom dále. Je to velmi robustní řešení, které lze doporučit. Toto jsou korektní postupy, jak vložit měřicí kód do výsledného webu tak, aby to byl
- udržitelný stav, který není v konfliktu s možností aktualizovat,
- systémové přístup, který nebrání cachování a je přehledný.
Jak má měřicí kód vypadat
No a teď ještě k tomu, jak by ten kód měl vypadat. Doba, kdy se vlepovaly kousku javascriptu, kam to šlo, je pryč a už se nevrátí. Ochrana a respekt k osobním informacím je zásadním požadavkem na webové aplikace. Velká část měřicích aplikací má přístup k nějakému množství osobních informací (nebo dokonce ke chronologické ose, která umožní usuzovat na chování návštěvníka).
Ani my sami nechceme, aby nás někdo špehoval, naše informace využíval nebo zneužíval a vydělával na nich. Myslím, že bychom měli uživatele a návštěvníky „našich“ webů respektovat a jejich informace chránit. K tomu slouží např. GDPR, často vysmívané, jehož součástí je správa souhlasů návštěvníka s používáním cookies. Téma už jsem několikrát zpracovával: Cookies třetích stran přestanou fungovat nebo Náhrada za Google Analytics.
Od března 2024 navíc platí aktualizovaná verze metodiky pro správu souhlasů Consent Mode V2, pokud pracujete se službami Google (Analytics, Ads apod.), budete ho muset uvést do praxe. Přečtěte si tento článek MarketingPPC.cz: Consent Mode V2 – koho se týká?
Dnes jen chci zmínit, že měřicí kódy je velmi výhodné centralizovat. Spouštění jednotlivých měřicích kódů podléhá podmínkám. Jestli dal návštěvník souhlas se zpracováním cookies, jestli je na relevantní stránce, jestli provedl akci (např. data o košíku), jestli jestli jestli. Udržet ten pytel blech pohromadě je možné pouze tehdy, když je máte na jednom místě.
Tag manager se tomu místu samozřejmě říká. Znám dva, Google Tag Manager a Matomo Tag Manager (nesmějte se, je Googlu pořád lepší konkurencí). Tady si nastavíte, co a kdy se má spouštět a na webu vám to pohlídá CMP (pokud stále využíváme cookies, což už není jediná a nutná volba – sledovat návštěvnost lze i cookieless).
Vkládat vše jednotlivě znamená, že vám někde budou data utíkat a nepodaří se vám dodržovat platné metodiky nebo dokonce zákony.
Kdybyste potřebovali pomoct, napište nám. Docela dost se této problematice věnujeme a vůbec se neomezujeme na WordPress. Poradíme si s technickým marketingem docela dobře.
