Už asi tak od roku 2011, kdy David Kirš pobláznil půlku internetů se svou masivní kampaní na infoprodukty a založil vše na nástroji pro rozesílání e-mailů, se říká, že základem dobrého marketingu je emailing neboli rozesílání newsletterů.
Posílej newsletter, říkali
Je to žánrová disciplína, nejde jen o hromadné posílání e-mailů (bulk mail), nejde o spamování a je potřeba mít plán (ovšem ostatní nepřijde samo). A samozřejmě se řídit slušným vychováním a GDPR.
Cílů newsletteru může být povícero. Určitě ale můžeme říct, že nějakou formu komunikace se svými zákazníky nebo potenciálními zájemci může udržovat každá firma či podnikatel. Mně dokonce přijde, že je to nejlepší nástroj v poměru cena/výkon:
- připravený obsah lze mixovat a použít pro jiná média,
- cílové publikum znáte lépe než třeba na sockách,
- nikdo vám ani publikum ani obsah svévolným rozhodnutím nesebere (tzv. Musk faktor)
- náklady na přípravu jsou konstantní (cena za nástroj, příprava obsahu),
- můžete snadno škálovat (přidávat témata, segmenty)
Proč to píšu v newsletteru věnovanému WordPressu?
No protože to dělá pouze velmi málo majitelů webů, spíše jen středně velké firmy. Ostatní se toho bojí, neznají důvody, proč by to měli dělat, nemají o to zájem nebo nevědí jak začít. Je to příležitost, jak je to naučit dělat dobře a efektivně. (Nevytvářet ale spammery, samozřejmě.)
WordPress a newslettery
A taky ten WordPress.
Pokaždé nadávám – text newsletteru připravuji mimo WordPress v syntaxi Markdownu, pak ho vkládám do editoru v e-mailingovém nástroji. Některé články pak vydávám na webu, kam je opět vkládám ručně. Nenašel jsem totiž univerzální postup, kterým bych text snadno dostal do obou aplikací.
Ecomail, který používám, totiž nemá napojení na WordPress, aby z něj dokázal vytáhnout článek a poslat ho bez chyb a problémů. Přesněji řečeno to asi neumí ani žádný globální nástroj pro e-mailing (opravte mě, pokud ano). Všechny pluginy dokáží synchronizovat uživatele ve WordPressu se seznamem uživatelů v e-mailingovém nástroji, ale tím to většinou hasne.
A obráceně – WordPress samotný, resp. Gutenberg, nijak nevychází vstříc těmto požadavkům, tedy hlavně zjednodušení výsledného HTML. Ono by to technicky šlo (REST API, RSS), ale ty pluginy prostě neexistují…. protože je lidi nepoužívají, není po nich dostatečná poptávka. Přitom Gutenberg je nezávislá aplikace (funguje i v Drupalu) a klidně by na něm mohl být založen e-mailingový nástroj, WordPress by nebyl potřeba.
Posílání e-mailů z WordPressu v roce 2023
S e-maily v WordPressu je situace celkově docela zamrzlá. Pořád se používá jedna funkce wpmail() závislá na nastavení hostingu, pokud ji hosting zakáže kvůli napadení webu, pak e-maily neodcházejí. Nejde pak třeba ani změnit heslo pomocí odkazu, který dorazí… v e-mailu.
Pokud chceme použít externí mailový server, je potřeba plugin pro nastavení SMTP. Některé z nich umožňují logovat odesílané e-maily, to se někdy velmi hodí, získáme tak přehled o tom, co se z webu odesílá – bývá toho hodně, zejména v případě WooCommerce. Tady dostává smysl věta „Odeslaný e-mail neznamená doručený e-mail“. Pokud zákazníci hlásí chybu, že jim z webu nechodí e-maily, pak pomocí logování zjišťujeme, jestli se vůbec odesílají.
Nedávno oznámil Wedos, že začal nabízet službu e-mailového hostingu, tedy pronájem SMTP serveru s různými parametry a garancemi. Přijde mi to skvělé, tohle jsme potřebovali xkrát, ale nevím o nikom v ČR, kdo by tuto službu nabízel.
Nedoručíš, nežiješ
Používáme pak také test doručitelnosti, např. https://www.mail-tester.com/, kde nastavení dotáhneme na maximum (obvykle 9,5+, zbytek závisí na samotném obsahu zprávy). Díky tomu, že máme často pod kontrolou i samotný server, dokážeme nastavit všechny potřebné záznamy jako SPF a DKIM. Pokud tedy „nechodily maily“, po úpravě nastavení chodit začnou.
Vydali jsme článek, chcete ho mailem?
Nedávno jsem hledal jednoduchý plugin, který bude uživatele informovat o nově vydaném článku (jde o web pro vlastníky tedy členy bytového družstva). Nejsou to registrovaní uživatelé webu, každý z nich má možnost si notifikaci přihlásit přes formulář na webu, smazat je pak může pouze správce webu.
No nevěřil jsem vlastním očím… žádný plugin jsem nenašel. Všechny, které jsem našel, vyžadují rozesílku přes externí e-mailingový software, což bylo pro tuto situaci nevhodné. Na jednu stranu je fajn, že klesá závislost na nespolehlivé funkci, kterou mnohé hostingy vůbec nemají aktivní (s tím souhlasím), na druhou stranu mě překvapilo, že žádný plugin neumožňuje připojit pro tyto účely externí SMTP.
Při psaní pluginu jsem zjistil, že kvůli automatickému ukládání rozepsaných článků nejde zjistit, kdy je článek fakticky obsahově aktualizován. Stavy se totiž chovají nespolehlivě a neodpovídají tomu, co za aktualizaci považuje uživatel. Je tedy vcelku obtížné nastavit mechanismus pro automatické upomínání na nový nebo aktualizovaný článek. Musel jsem nakonec využít pomocný custom field. Ale plugin jsem dokončil a uživatelé družstva dostanou e-mailem zprávu, když je obsah jejich webíku aktualizován.
Z formuláře do chatu nebo CRM
A ještě poslední tip, který používáme a týká se posílání e-mailů, tentokrát z formulářů. Máme jich více po různých webech a chodí sice na jednu firemní adresu, ale práce s jednou e-mailovou zprávou ve více lidech není moc pohodlná – nepoznáte, kdo ji četl, jestli s ní někdo pracuje, nemá stavy apod. Proto jsme význam e-mailu oslabili. (A fázi support desků máme za sebou.)
Pro online spolupráci používáme platformu Nextcloud a pro chatování její aplikaci Talk. Má samozřejmě REST API. Takže jsem doprogramoval do Ninja forms reakci po zpracování formuláře – data se odesílají přímo do Talku (a kromě toho samozřejmě přijde i ten email). V Talku všichni vidíme, že máme novou poptávku nebo nějakou reakci z webu a napíšeme si, kdo se jí bude věnovat. Samotný e-mail ale není nositelem události, jen si z něj vezmeme všechna data (i to by šlo přímo ukládat do našeho informačního systému, ale to už není tak akutní potřeba, velké množství zpráv z webu je nevyužitelných). Událost samotnou máme v chatu (a ten je zas určený jen pro tento typ zpráv).
E-mail není mrtvý, ale myslím, že je potřeba jeho používání modernizovat. Hlavně přes něj neposílat velké soubory – fotky pro nový web nebo 100megový zip se šablonou z Envata. Tak snad se to jednou změní 🙂